13 September 2012

.:: Jgn Tangguh ::.


Alhamdulillah wa Syukru Lillah

Perkongsian dan pertemuan yang sangat bermakna kelihatan ajaib namun semua ini perancangan yang terbaik dari Allah untuk Hamba-Nya..

Selasa petang agak lewat pulang ke bilik kemudian terus ke Cafe membeli makanan untuk alas perut tika malam. Ana keseorangan. Namun, Allah pasti tidak pernah meninggalkan ana. Pulang dari Cafe terasa ada sesuatu yang ingin Allah berikan, Tapi apa?

Sampai sahaja di Bilik, terus ambil kelengkapan bersih diri, wudu dan kemudian terus turun ke Musolla.
Agak pelik! Kenapa terlalu 'tekad' untuk turun ke Musolla?? Sedangkan sebelum ni jarang kesana (sebab: Berulang alik dari Kampus ke rumah Mak angkat)

"Ada Hikmahnya ni" Monolog sendiri.

Semasa Mu'azzin melaungkan azan, ana dalam perjalanan ke Musolla dan sampai di sana Imam sudah bersiap untuk Solat Maghrib. Alhamdulillah. Masih mencari tekadnya ana untuk ke Musolla?

Seusai solat, solat sunat dua rakaat dan ambil Quran untuk dibaca. Memandangkan petang itu seharian di Maktabah, makanya Maghrib di mulakan dengan membaca al-Mathurat yang sentiasa digandingkan di bahagian belakang Quran.

Seminitn selepas selesai, ana seorang adik mengarahkan ana dan jemaah yang ada untuk membuat Halaqah. Dengan Taqdir Allah, hari itu ana tidak 'terambil(lupa)' membawa cermin mata. Jadinya, semua berpandukan kepada pergerakan jemaah yang ada (walaupun pening lalat Toink!)

Oh! Rupanya ada Pengajian, Subhanallah ini Hikmah yang Pertama. Dapat juga meneroka Ilmu. Perbincangan ketika itu berkait dengan Hal Ehwal Wanita. Khalas.. Jemaah ketika itu dalam lingkungan 20 Orang alhamdulillah.

Semasa dalam Perbincangan, ada dua orang Muslimah  dapat lihat tudung sahaja (mata Blurr: 1- Tudung Ungu 2-Tudung Cream) disusuli (1-Tudung Biru 2-Tudung Pich).

Macam biasa ku kenal ini anak?

Mereka nak mengambil tempat di Bahagian belakang tapi ustazah mencadangkan duduk di bahagian hadapan takut xnampak apa yang ditulis di White Board. Ana duduk di bahagian tepi sekali dan dua muslimah yang kemudian ni datang terus kepada ana dan duduk.

Subhanallah Maha Suci Allah, Memang Allah yang gerakkan. Ruapanya, mereka adalah sahabat@adik2yang ana rindu dan sayangi. Selalu ber'janji' di FB dan SMS untuk bertemu.. Namun, kali ini tanpa mesej kami digerakkan hati untuk datang ke Musolla dan bertemu di sana. Menitik air mata hati, meingatkan bahawa ini dia Hikmah yang Kedua. 

Kami ber'Taujihat' sesama sendiri lebih kurang 30minit bersama. 
Sungguh! Baru teringat : 
"Jika Hati dah tergerak nak 'BUAT BAIK' @ nak pergi 'TEMPAT BAIK', jangan tangguh2 teruskan je.. Mungkin ada sesuatu yang tersirat disebalik tu kita akan dapat @ jumpa.. ~Bi Iznillah~"

Hanya Allah Yang Merancang semua ni.

Syukur!

Nady Sufy @ Kampus Gong Badak
7:23 Pagi
*Ya Allah, Kau Permudahkan Segala Urusan Kami*

No comments:

Post a Comment