11 December 2011

.:: Jangan seperti Lalang ::.


~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~


Dalam kehidupan "Selagi Nyawa" dikandung badan, kita (Insan) tidak terlepas untuk membuat keputusan demi memenuhi kehendak dan keperluan sendiri walaupun individu lain melihatnya dari dimensi yang berbeza dengan pandangan kita. Keputusan yang dibuat akan memaksa kita merasai Pahit Maung Suka Duka dalam menyelaraskan apa yang bakal terjadi. Bukan mudah untuk membuat keputusan, jika perlu memilih 1 di antara dua lagi pula dua-dua sangat penting. 

Sewaktu Kecil kita mudah sahaja menerima keputusan dari Mak dan Ayah, A kata maka A juga lah kita. Tidak pandai membantah kerna semuanya mereka yang putuskan kita hanya melaksanakan dan pada waktu itu kita belum bijak membuat keputusan. 

Itu pun kadangkala kita mengeluh dan memberontak tidak mahu ke sekolah, kerana waktu itu Hati mahu "lebih-lebih" dalam bermain dengan kawan-kawan, seronok sahaja yang difikirkan! Mak kata masuk Tadika/Pasti yang ini ye, dan kita pun mengiakan. Alhamdulillah, anak yang baik kan sentiasa dengar arahan Mak dan Abah. 

Beg+Pensil+Pemadam+Buku+Pensil warna dan lain-lain semua dibelikan kita cuma ambil dan gunakan. Tanpa mengeluarkan 1sen, kita sudah menerimanya. Perkataan Terima Kasih pun belum pandai diungkapkan. 

Sampai sekolah kita memberi "sedekah" pula pada kawan-kawan, kesian melihat kawan-kawan tiada pensil. Biarpun tika itu kita tiada backup pensil tapi hakikatnya kita mengutamakan orang lain, sampai di rumah Mak Abah marah peralatan yang dibeli baru sehari sudah di faraidkan bersama kawan-kawan.

Muhasabah :
Keputusan yang dibuat oleh kita ketikaBerada di peringkat ini (Tadika/Pasti/Pra-Sekolah) adalah berdasar apa yang kita fikir "Asalkan BOLEH atau Kasihan" 
Positifnya : Mata hati telah dimanfaatkan, kerana empati apabila melihat orang lain tiada apa yang kita ada.
Umur meningkat kita mula belajar membuat keputusan apabila mendapat cemerlang dalam UPSR, kita ditawarkan ke Sekolah berasrama penuh. Keputusan itu akan memaksa diri untuk meninggalkan Mak Abah, Gadjet2 yang ada di rumah dan apa yang kita suka. Kita akan hidup dalam sebuah rumah atau dorm yang di dalamnya ada pelbagai ragam manusia. Jika kita seperti Lalang kita akan ikut apa yang kita rasa OK ^_^

Selepas berhempas pulas dari darjah 1-6 kita fokus pula untuk peperiksaan. Siang Malam berusaha membaca, menghafal dan mengira kita masuk Dewan periksa. Mak Abah di rumah berdoa siang dan malam untuk kejayaan kita. 



Kemudian, 
kita ke peringkat seterusnya! PMR menunggu kita. 
Kita guna cara dan kaedah yang sama seperti kita kita menduduki UPSR

  
SPM menanti, dan kita ambil keputusan untuk mengambilnya.


Kita berJAYA! Dan ditawarkan ke Universiti. KITA wajib membuat keputusan yang terbaik dan ikut minat yang diingini, jika tidak akan jadi sebaliknya. Pandangan awam harus diambil dan bukan meletakkan keputusan di tangan mereka dan, jadikan diri SEPERTI  LALANG, jika awam kata A kita pun A, dan jika awam kata B kita akan pilih B.
Pandangan sekadar proses membantu kita membuat keputusan dan pencerahan!

****************************************************************************

Jangan begitu, 
kerana kita sudah tahu apa matlamat dan Minat kita. Teruskan dengan keputusan serta tetap pendirian.
Moga keputusan ini atas pilihan ALLAH SWT, itu yang UTAMA-
Dan,
Kita wajib akan terima kritikan dan kata-kata yang kurang enak serta perli yang kurang menyenangkan! 
kerana,
kita tidak memilih apa yang mereka cadangkan..

SAHABAT-SAHABAT : Mari kita pilih

1) Kita pilih keputusan awam dan hadapinya keseorangan tanpa minat kerana IKUT ORANG
2) Kita pilih keputusan sendiri atas dasar pandangan awam kerana itu MINAT KITA, wlpn awam tidak bersetuju! Dan xmustahil anda akan digelar "Degil"



Ilalliqa'
Ilahi Anta Maqsudi wa Redhaka Matlubi
Bayti Jannati
4:58 Petang
Al-Nerangi
 

No comments:

Post a Comment