01 April 2012

.:: Kamu Terpilih ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~




Hujung Minggu ke 13 (SABTU)






Pagi

Musyawarah
Pejabat Perses, Kuala Nerang. Alhamdulillah diberi keizinan untuk bersama Adik-Adik Alumni untuk pelantikan ahli jawatankuasa yang baru serta sedikit pengemaskinian secara berkala. Ana terharu dengan adik-adik ni.

Banyak yang ana belajar pada Pagi ini :

1- Mereka Berusaha datang dari Jauh walaupun ketika itu mereka sudah lewat 1jam.
2- Mereka menerima pelawaan pihak kami (Senior) untuk menjadi Salah Seorang Pimpinan dengan rela hati
3- Mereka adalah fresh graduate dari Maktab Mahmud Padang Terap dan boleh lihat bagaimana mereka berinteraksi
4- Mereka ada perasaan dan sifat 'Mahu Belajar', setiap seorang tidak akan tahu semua perkara
5- First Impression mendapati mereka layak untuk mengemudi Perses selepas ini

Semua yang diatas adalah gerak dan Takdir Allah SWT jua, jika Allah tidak menggerakkan Hati dan memilih mereka maka ini menunjukkan mereka adalah bukan dalam Kalangan Orang Yang Terpilih!
 
Ziarah Mahabbah
 
Kemudian ana diberi keIzinanNya untuk ke rumah Mak Ustaz ana, Allah memberi peluang untuk merasai nikmat sakit serta menikmati dan mensyukuri apa yang telah Allah Tetapkan untuk ana. Subhanallah, Pertama kali tengok sungguh hati ini sedikit terdetik di Hati "Bagaimana keadaanku di Usia Tua kelak???" Ini membuatkan ana :

1- Memikirkan kembali kaedah dan adab yang betul bersama Mak Abah ketika ini. Oleh kerana Abah juga tidak sihat (Lumpuh), maka ana mengerti bagaimana perasaan seseorang yang menjaga 'Orang Sakit'
2- Mudah-mudahan dengan Izin Allah ana mampu dan diberi peluang lagi kelak *(Selepas membina Baytul Muslim) untuk menjaga Mak Abah walaupun dalam keadaan susah mahupun senang.
3- Jangan membuat sesuatu yang 'lebih kurang' dengan Mak Abah kerana walaupun mereka tiada kudrat dan tiada kuasa akan tetapi mereka ada perasaan untuk ditimang, mereka suka jika ada seseorang (Isteri @ Anak) di sisi mereka
4- Mak Abah akan mengatakan si Anak tidak menghiraukannya, walhal si Anak sudah bersusah payah dalam menguruskannya (Ini mungkin salah anggapan atau benar-benar terjadi)
5- Ana berdoa agar "Hari-hari bersama Mak Abah adalah Hari-hari dalam Senyuman, jangan benarkan mereka melihat wajah kita yang Muram"

Semua yang diatas adalah gerak dan Takdir Allah SWT jua, jika Allah tidak menggerakkan Hati dan memilih mereka maka ini menunjukkan mereka adalah bukan dalam Kalangan Orang Yang Terpilih!
Petang
 

Kisah Kerengga

Selepas Pulang dari Ziarah ana solat dan Makan tengahari. Alhamdulillah, Mak masak Lauk kegemaran dia, Yummy.... Yummy... Sedap!!
Akibat Keletihan ana terlena sebentar (tapi 45minit). Sedar2 Dah nak dekat Azana Solat Fardu Asar. Terus Bangun, ambil wuduk dan Solat. Kemudian ptg itu ada Amukan seketika upacara menebang dahan-dahan Pokok Jambu yang berjuntai. Sebab Utama ditebang : 'Buahnya xelok', 'jadi kediaman Banglo terbesar kerengga' dan 'untuk dapat pahala'.

"Aduih", "ishhhh", "Ehhh", "Wooiiitttt", ini adalah antara komunikasi kami bila terkena Poison kerengga, sakitnya...... "Hang (kerengga) ni kalau naik atas orang tak payah la ketip (gigit), sakit tau dak, kalau naik saja jalan-jalan xpa jugak. ni naik kalau tak ketip bukan  kerengga la namanya. cuba la hang berehat sat"

Kerengga tidak pernah kenal istilah "Marah", lagi marah lagi dia gigit
Kerengga tidak pernah kenal istilah "Sakit apabila dibunuh", ada Backup
Kerengga tidak pernah kenal istilah "Putus asa", Yang pntg dapat gigit
Kerengga tidak pernah kenal istilah "penat", Kalau penat manusia xsakit
Kerengga tidak pernah kenal istilah "Menyerah Kalah", kalah Mati
Kerengga tidak pernah kenal istilah "Penting diri", kawan mati dia tlg

Semua yang diatas adalah gerak dan Takdir Allah SWT jua, jika Allah tidak menggerakkan Hati dan memilih mereka maka ini menunjukkan mereka adalah bukan dalam Kalangan Orang Yang Terpilih!

Ma'as Salamah wa Ilalliqa'
11:41 PM
Nady Sufy @ Bayti Jannati
06300 Kuala Nerang, Kedah
 



No comments:

Post a Comment