14 June 2011

Abah.. Mak sentiasa disisimu..

~Kami diuji lagi..

Pagi tagi jam 7.30pagi, spt hari kebiasaannya Abah akan mandi.. Sepupu dan Mak akan membantu mempermudahkan urusan Abah..  Namun hari ni, ada sedikit kelainan yang dilalui oleh Mak.. 

            Mak xboleh  tidur semalaman, xtahu kenapa? Nak kata fikir kenduri kawin akak dah lepas 2 minggu yang lalu, nak kata lapar xdak pun.. nyamuk rasanya.. Bgn pagi Mak bagitau xboleh tidoq, ana kata nyamuk kot.. selang sejam Mak akan bangun.. Smpai jam4 Mak terus bangun siapkan diri untuk mengadu dengan Allah dan buat rutin hariannya.. ~Buat kueh untuk dijual~

            Jam 7.25, sepupu datang untuk angkat Abah mandi.. masa 2 semua msih dalam keadaan stabil seperti semalam.. Mak mandikan Abah, letak ubat gigi di berus gigi dan Abah akan gosok gigi sendiri.. Kemudian, jirus air di kaki kemudian badan.. Bila tiba air di kepala, Abah rasa sejuk.. Kebiasaannya Abah akan gosok kepala sendiri, tetapi pagi ni.............

            Abah xgosok kepala sendiri, kepala terus beralih ke kiri.. Badan dan kaki terus menggeletar.. ana berada di dapur, kemas sikit.. Tiba-tiba, atuk datang bagitau "Nadia, mai tengok Abah hang sat, jadi apa xtau".. Dalam keadaan terpinga2, capai tudung terus ke depan.. Alangkah terkejutnya, tengok Abah badan dan terkulai, air liur dah meleleh.. Subhanallah, panjangkanlah umur Abahku!!

            Abah diangkat ke atas tilam dan dihadapkan ke arah kiblat.. Kalimah "Lailahaillallah" dibaca berulang kali.. Kuatkan hati Mak Ya Allah.. Mak menjerit panggil nama Abah byk kali, tapi xde respon.. Keadaan bertambah panik apabila, Abah macam xboleh bernafas.. Nafas tersekat2, rasa macam nak panggil kakak2, abang dan adik balik.. tapi apa2pun pujuk hati xnak depa risau..

            Sepupu panggil jiran-jiran yang ada, Mak Lang Siti, Pak Lang Piee, Pak Long Husin, Mak Ndak Ipah.. Masing2 menenangkan Abah.. Klu ajal Abah tiba saat itu kami tetap Redha.. Kemudian, Pak Wa Romli dan Pak Lang Chop datang.. Bacaan Yaasin dibaca, air Yaasin disapu ke dada.. Tapi abah tepis, lidah jadi keras.. Abah xboleh cakap cuma mampu  sebut "Eeee".. Sayu hati.. 

            Semua orang yang dekat dengan abah akan terpelanting seakan-akan ditendang.. Pak Long Husin, Pak lang Piee dah jadi mangsa.. Masa tu orang sakit xsedar.. Pak Lang Chop nak bagi abah minum air Yaasin juga kena tepis habis lencun baju.. Ramai jiran tetangga yang datang ziarah, nak tau keadaan abah.. Xpernah2 ambulan masuk ke rumah, tapi arini dalam sejarah ambulan dari Hospital Kuala Nerang datang bertandang..

            Mak dah siap sarung jubah, takut2 nak kena p hospital.. Medical Assistant datang bawa peralatan dan cek abah sebelum dibawa ke hospital.. Alhamdulillah, semua xdak apa, jadi skrg nak p hospital ke xnak? bila fikir2, dalam keadaan abah, xpayah la p hospital.. tiba-tiba, abah tanya "ni ramai-ramai ni buat apa".. alhamdulillah, abah dah sedar.. keadaan semakin stabil...

Alhamdulillah...



No comments:

Post a Comment