29 September 2011

.:: Yang Sebenarnya ::.



Diatas ruang dan peluang yang ada, semuanya dengan keIZINan-Nya jua.... ~^-^~

Alhamdulillah, setelah mencari peluang dan rezeki untuk bekerja akhirnya Allah telah sempurnakan jua.. Suhaibah, sila bersabar dengan ketetapan-Nya, jangan pandai mengingatkan saja, Baiklah ana ingat semula!!..

Dipendekkan cerita, walaupun belum ada kerja TETAP tapi Allah tahu bahawa sekarang bukan masanya untuk beKERJA.. Maka, Aku sediakan untukmu pekerjaan Istimewa dengan menikmati  Masalah2 Ummah (Masyarakat) yang kian meruncing.. Sila Praktikkan ilmu anda semampumu!!! Seminggu berada di rumah masih keadaan Cool dan Steady.. Masuk minggu kedua, Gelombang2 maut kian menerkam dan mencengkam...

Mood : ~Ambil yang Positif~
1) :: Ayam mati diTABUR di depan Halaman::
Asas : Cuba semak Modal & Sumber Kewangan datang dari mana.

Setelah "Pembela" mengetahui Ayam belaannya mati, maka dikutip semua (60 Ekor) dan ditimbang untuk diketahui nilainya. Jumlah kerugian dianggarkan berjumlah RM500. Kejadian berlaku sebelum puasa, jika diikutkan puasa nanti dapat la jual untuk dijadikan Rendang. Ummm, Sedap kan.. tapi Allah xizin. 

Kami ingat bila dah timbang, bangkai akan dibuang, tapi sebaliknya....

Ayam tadi di tabur depan rumah kami dan jauh dari rumah dia, Alhamdulillah.. Xpe, Allah yang aturkan begitu. Kami menerima.. Bangun pagi je, kami semua t'kejut ayam yang mati dimakan oleh Binatang(xpasti jenisnya) tadi ditabur oleh anak dia. Ya Allah, sampai macam 2 sekali marah mereka pada binatang tersebut. Dengan harapan agar binatang tadi akan makan semula bangkai ayamnya.


Tidak cukup sekadar itu.... Keadaan kami dalam rumah sudah tidak normal, pintu rumah kena tutup, Taman bunga depan rumah dah xboleh di lihat selalu, Sidai baju depan rumah dalam keadaan Nafas Nyawa2 Ikan(50/50), Nak makan pun kena ikut time, angin yang segar jadi tercemar dan nak bernafas pun kena cari time yang elok, klu x........ Alhamdulillah ini juga Allah yang tetapkan.

Rumah orang lain xbau kecuali rumah kami dan jiran sebelah, Mak Teh L.. Lebih kurang 2 Minggu kami hidup dalam susana baru itu, Alhamdulillah. Allah nak bagi peluang macamana rumah orang yang dekat dengan tempat pembuangan sampah..

Banyak juga cadangan yang dikemukakan agar kami buang sendiri ayam2 tadi @ gali lubang, kutip ayam dan kambus semula @ pakai minyak wangi @ Tutup hidung pakai Mask dll.. Kami menerima cadangan itu tanpa sebarang tindakan KERANA kami pasti Allah yang menyediakan masalah dan Allah juga yang menyediakan jalan keluarnya. Di sini, Allah nak uji keSABARan keluarga kami.. Hebat sungguh ujianmu!!

Kemudian, setelah angin dan keadaan kembali normal kami bersyukur.. Ingatkan dah boleh lega, selang sebulan(klu xsilap) kejadian yang sama berulang lagi. kali ni xbanyak dalam lingkungan 15 ekor.. Tapi xpe kami dah ada jalan penyelesaian jika dia tabur lagi ayam itu. Small Matter la Bro!!

MUHASABAH__
Ayam beliau belum dapat dijual, perniagaannya seolah mahu sedekah!! Keluar Modal, beli dan beri makan ayam, kemudian mati(Ibarat Sedekah).. Begitulah putaran kehidupan ayam beliau. Bila disiasat, sumbernya xsempurna dan Halal. Caranya mungkin sudah betul tapi tiada keberkatan. Satu lagi, isu... Mana ada orang bela ayam dalam Kampung, bahaya sebab nanti penyakit datang. Tapi dia fikir mungkin itu kawasan rumah dia.

Apa-apapun, Terima Kasih JIRANku kerana telah mendidik kami banyak perkara. Insha Allah, kami@ana akan praktikkan di masa akan datang.. Jika kita fikir dengan Negatif dan Emosi, apa yang akan berlaku???? 
Kita sudah tahu jawapannya kan..

Maka bersabarlah di setiap UJIAN@DUGAAN@MUSIBAH yang Allah Kurniakan. 
Ilalliqa' wa Ma'aSalamah~

:: Positif pasti KITA akan Kreatif ::

No comments:

Post a Comment