07 October 2012

.:: Itu Fitrah ::.



Topik:
Erti menjadi isteri!

Beruntung dan bersyukurlah kamu wahai Wanita kerana Allah memberi kita peluang untuk menjadi seorang isteri dimana hanya apabila seorang lelaki sudi mengambil kita sebagai isteri. Selalunya dalam perkahwinan, kita akan rasa seronok, kita merancang majlis perkahwinan tetapi kadang-kadang kita terperangkap kerana kita tidak merancang hidup semasa dan selepas berkahwin.

Jika dilihat sebelum berkahwin, sebagai seorang wanita sibuk memilih apakah Tema Warna Pertunangan, Tema Warna Pekahwinan, untuk majlis yang mengambil masa satu atau dua hari kadang-kadang masa satu tahun untuk merancang. Mencari baju yang paling baik, Make-Up artis yang paling baik dan sebagainya. 

Tetapi,
Bayangkan untuk kita hidup selama  30-40 tahun bersama suami kita, kita tidak merancang. Oleh itu, kita perlu sedarkan jiwa kita agar menjadi orang yang bersyukur MENJADI seorang isteri Solehah.

TUJUAN menjadi seorang isteri:

1- Untuk mengikuti sunnah Rasulullah saw dimana untuk mendapat anak yang soleh  bersama suami yang soleh. Anak-anak yang soleh ini akanmenjadi pencen kubur suatu hari nanti
PENCEN KUBUR : Anak Yang Soleh Yang Akan Mendoakan Kita Apabila KIta Tiada di DUNIA ini.

2- Untuk Bahagia dengan keindahan seluruh alam, menikmati apa yang kita ada. membiasakan diri dengan memberikan bahagia kepada suami dan Anak-anak. 
BAHAGIA dan MEMBAHAGIAKAN!

3- Untuk mewujudkan Visi : Kita nampak dalam mata hati kita mahu menjadi yang bagaimana?

ISTERI yang Sihat/Rupa Paras Cantik/Menjaga Kesihatan/Menjaga Pemakanan.
ISTERI yang Bijak Berfikir Positif yang dapat menyalurkan fikiran positif tersebut kepada ahli keluarga dan mewujudkan suasana Positif dalam Rumah Tangga.
ISTERI yang Tinggi Kerohaniannya menjaga hubungan dengan Allah SWT/Menjaga Aurat/Menjaga Solat/Melaksanakan Perintah-Nya/Meninggalkan Larangan-Nya.
ISTERI yang hubungan dengan sekeliling. Hubungan dengan :
Cth:
IBU MENTUA: Selepas suami bernikah dengan kita bagaimana hubungannya dengan ibunya? Semakin kurang atau bertambah erat.
ISTERI yang menjaga Kewangan, membelanjakan wang tepat pada tempatnya, jangan berlebih-lebihan membeli sesuatu untuk mencantikkan diri kita bukan untuk suami tetapi untuk mendapat penghargaan manusia.
Cth:
Membeli barang kemas yang keterlaluan, barang-barang berjenama kerana menunjukkan status kita,

Matlamat adalah cara kita mencapai apa yang kita nak jadi? Dengan Visi  itulah kita tetapkan matlamat. Bangun Pagi Ingat apa yang harus kita lakukan setiap hari :)

Nady Sufy @ Paloh
7 Oktober 2012
5:30 Petang
Ilalliqa'

No comments:

Post a Comment