02 March 2012

.:: Jalan Tengah, menjaga keharmonian ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~
Manusia itu Boleh Berubah
Jika dia
MAHU DAN MAHU BERUBAH!!
Sejak seminggu dua ini ada saja “bantuan kecemasan” yang diperlukan oleh sahabat-sahabat, adik-adik Junior, Keluarga dan Jiran. Ini membuktikan Allah sengaja memberi laluan dan peluang untuk memaksa ana turun padang (menyumbang). Dengan SEBAB : Memberi jalan Penyelesaian serta memudahkan urusan tanpa sebarang tangisan lagi^____^  sehingga Individu itu boleh terSENYUM@SMILE…
It’s all about Your Mind
Membantu sehingga tiada lagi yang membelenggu, memberi sehingga hati dia terisi, menasihati tanpa terguris Hati. Dan JANGAN kamu [Empunya Diri]  Rehat sebelum membantu Orang yang amat memerlukan sebahagian daripada diri kamu[bantuan]. REHAT itu Subjektif, lain Orang lain yang difikiran mengikut kefahaman masing2.
Tiada Istilah Rehat bagi sesiapa yang ingin terus memberi samada berunsur Makanan, Tenaga/Kudrat empat kerat, Idea, RM,  Sokongan, Nasihat, Pandangan dan Kata-kata semangat kepada mereka yang dahagakannya.
_..``.._..``.._..``..__..``.._..``.._..``.._
Kisahnya bermula pabila sepupu ana menjadi warga Maktab Mahmud Padang Terap (sekolah lama). Ana rasa hairan mengapa dia memilih sekolah itu, walhal dua orang kakak diatasnya Sekolah Menengah Kebangsaan (sekular). Alhamdulillah Syukur, Allah membuka pintu hati Mak dan Abahnya untuk menghantar ke sekolah itu.
Ana sangat berharap bahawa dia bisa menyesuaikan diri dengan situasi, peraturan, persekitaran dan keadaan baru yang WAJIB dan MESTI dilaluinya. Perubahan akan berlaku dengan putaran 360o jika dibandingkan dengan sekolah rendah dahulu. Tiada lagi main-main, semua kena ikut arahan dan tugasan yang akan diberikan.
Bulan pertama, ana ditakdirkan Allah untuk bersama dia di dalam program ‘Tamrin Matin al-Khuluk’ anjuran Persatuan Ex-Student (Perses MMPT) khas pelajar tingkatan  1 dan 2. Ana ditugaskan bahagian pengurusan modul dan riadah. Ini memberi peluang untuk turut serta dan memastikan segala modul dijalankan dengan jayanya.
Di kesempatan itu, ana mencuri pandangan sambil-sambil memerhatikan gelagat dan ragam dia semasa berada di dalam program. Pemalu dan malu untuk bercakap mungkin tidak faham arahan fesi atau malu mengeluarkan emas yang berada di dalam mulut. “Bantu dia ye”, ana berpesan pada kakak Fesi kumpulannya.
Hari pertama hingga ketiga ada perubahan sedikit, berani memberi idea tetapi di dalam kertas. Di hujung program, kami memberikan borang soal selidik untuk meninjau keberkesanan dan cadangan oleh peserta program. Waaa, kalau di dalam kertas laju sahaja meng’Comment’. Itu adalah ‘worldView’ adik-adik ana rupanya.
Selesai program, ana memikirkan cara dan kaedah Bagaimana untuk menyuntik dan menaikkan semangat adik-adik ana ini untuk bercakap. Bantu kami Ya Allah.
Bulan kedua, minggu sukan di MMPT dia mula membuat fe’el yang telah lama terpendam. Dia mula menunjukkan belang dan ikut kepalanya dalam membuat keputusan. Banyak juga mak saudara berkongsi mengenai perihalnya dengan ana. Apa yang disuruh tidak dibuat dan dibawa dek kerana tidak puas hatiingat sekolah dia apa.
Oh, lain macam sahaja sepupuku ini. Tidak mengapa kita kumpul dahulu maklumat! Bukan nak mengaibkan tetapi memberi pengajaran kepada diri ana juga.
Dalam minggu yang sama juga, mak saudara datang rumah bercerita tentang dia. Semasa sukan tidak memberikan kerjasama untuk membantu rumah sukan. Dia Rumah Hijau (Khalid) maka kesemuanya perlu ber’TEMA’kan hijau. Dengan selamba dia menjawab : “Cek, xbawa pun apa yang depa suruh, malas”.
Jadi,
Bagaimana nak membangkitkan semangat jika ada musuh dalam selimut. Hal ini memang kecil tetapi bila dibiarkan lama kelamaan ia akan menjadi tabiat dan amalan kebiasaantidak memberikan kerjasama. Tidak molek untuk diamalkan, akhlak begini harus ditinggalkan. Apa salahnya, membantu dan memberi kerjasama dengan sebaiknya.
Disitu dapat dilihat bagaimana sokongan dia terhadap sekolah, Zero. Mungkin masih awal untuk ana membuat andaian. Ana teruskan lagi, mencari Maklumat.  Menjadi Spy Sekolah Dalam Diam!
Hari Khamis minggu selepas Sukan, mak dia memberitahu bahawa dia selalu didenda kerana memakai inai. Hari-hari ditahan Pengawas, didenda dan masuk kelas lewat. Kawan-kawan lain sudah mula belajar tetapi dia masih lagi membuat kerja amal atas kesalahan memakai inai (Jadi bersih sekolah ana).
Dia atau pengawaskah yang betul?kena dengar dua-dua belah  pihak ni
Isu begini dianggap remeh bagi pengawas (Zaman ana dahulu sudah ada denda itu). Akan tetapi bagi mangsa ia amat memalukan dan sesuatu yang di luar jangkaan minda. Mana tidaknya, Pengawas berpesan kepadanya untuk hilangkan inai tersebut, dia balik dan kikis tetapi tidak keluar. Pergi sekolah kena denda lagi.
PERLU FAHAM!!
DENDA untuk DISIPLIN bukan untuk MENDERA
Begitu lah rutin mingguannya (Perhimpunan Ahad dan Selasa) denda dan denda dan denda! Dia tidak faham mengapa dia didenda, dia menganggap memakai inai tidak salah. Secara syariatnya memang ia tidak membawa kepada haram akan tetapi apabila memasuki kawasan sekolah ia adalah salah satu jenis kesalahan.
Macamana nak terang pada orang yang belum mengerti peraturan??Fening kepala eden nih!!!!!
Alhamdulillah atas bantuan guru yang terlibat dan telahpun ana bawa masalah ini kepadanya. Ana mencadangkan satu penyelesaian dengan niat kerana Allah untuk membantu sepupu ana untuk tidak didenda lagi kerana tidak wajar. Lagipula inai tersebut tinggal sedikit dan dia memakai sebelum bermula sesi persekolahan.
Selepas berbincang cikgu bersetuju dengan cadangan ana. Sesiapa  yang memakai inai sekiranya dia sudah tahu bahawa ia suatu peraturan, dia layak didenda manakala sesiapa yang memakai inai sebelum bermulanya sesi persekolahan (Tingkatan satu sahaja) dia wajar diberi amaran sahaja untuk tidak memakainya lagi .
Jadi masalah Inai dikira selesai. Alhamdulillah, syukur. Mudah-mudahan dia tidak didenda lagi. Dalam geram ada juga sayang pada sepupu terCinta ni. Perkara remeh jangan dianggap remeh, perkara besar jangan dianggap besar. Be Profesional (“,)!
Ana ingat selesai disitu, rupanya minggu seterusnya. Isu lain pula yang timbul. Cikgu menanyakan kepada ana siapa nama sepupu ana itu dan ana beritahu namanya. Hal lain pula yang dia lakukan juga dalam hal tidak memberi kerjasama, boleh jadi dia lupa. Sama-sama kita bersangka baik.
“Ooo, budak tu. Hari ni dia buat masalah tidak bawa baju sukan”, cikgu menghantar mesej kepada ana. Wahai  Supupuku sayang, mengapakah??? Adakah kamu lupa atau sengaja. Oleh kerana, orang tidak mahu ikut cakap kamu, jadi kamu juga tidak mahu ikut cakap orang. Oh, bagus sungguh!!
Macamana nak berubah jika keluarga tidak memberi sokongan. Bantulah mereka (yang mehu mendekati agama). Permudahkan kami Ya Allah Ya Rabbi.
Apa Hikmahnya :
v Ana mengerti semua yang kita tahu tidak semestinya orang lain tahu, semua yang kita faham tidak semestinya semua orang faham.
v Ana tahu seseorang yang ingin berubah perlukan sokongan dan backup untuk dirinya. Perubahan biar sedikit tetapi kekal, jangan drastik tetapi hanya sesaat.
v Ana faham bahawa seseorang manusia itu sudah ada nilai agama dalam jiwanya Cuma ‘keadaan’ yang menjadikan dia lupa pada agama.
v Ana mesti yakin bahawa bila menghadapai masalah berjumpa dan bertanyalah pada ahlinya, jangan bercerita pada orang yang tidak sepatutnya.
v Ana wajib ambil tahu apa yang orang lain tidak peduli, ana wajib jaga tepi kain orang apa yang orang lain abaikan.
-FaSobron Jamil<<>>Bersabarlah wahai Hati-
 Sama-sama mengerti dan mengetahui,  semua Ujian dan Pujian dari Allah dan hanya kepadaNya kita kembali”, hanya monolog diri.
MASALAH SELESAI, kadang-kadang seronok sangat bila hari-hari terisi dengan pengajaran dari masalah.
~Fas alu ahladhikr- Maka Tanyalah pada Ahlinya~

Ma’as Salamah wa Ilalliqa’
Nady Sufy @ Bayti Jannti
4:48PM
Kuala Nerang, kedah

No comments:

Post a Comment