03 March 2012

.:: Yang mana kita pilih ? ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~

Tutup aurat + Niat Ikhlas
                    + Pelaksanaan betul
                    + Natijah yang baik
                    + Tidak meninggalkan ibadah asas
=                  Sedang beribadah
+++++++++++++++++++++++++++
Minggu lalu, ada dua orang adik junior berkongsi cerita, seorang dari jabatan yang sama seorang lagi jabatan berbeza. Masalah mereka berbeza tetapi cara penyelesaiannya boleh guna cara dan kaedah yang serupa.
Dalam hati ini seakan-akan sudah dapat menduga apa yang ingin dikongsikan. Alhamdulillah Allah sentiasa memberi peluang untuk ana memberi dan terus memberi. Sekadar termampu mengikut pengalaman yang telah dilalui.
Ingin sekali dia mencari cara penyelesaian dengan niat untuk membantu sahabat baiknya yang ingin berubah memakai purdah. Alhamdulillah, ana gembira mendengarnya. Namun, ada sedikit kekesalan di hati adik ana ini bahawa yang berubah hanyalah purdah tetapi akhlak tetap sama (gila-gila)
Saya nak sangat dia ubah akhlak dia dahulu sebelum dia berubah memakai Purdah
Luahan hati adik ana membuatkan ana termangu seketika. Tiada ulasan dan rentetan huraian. Ana berfikir sejenak, mungkin ada cara untuk mengubahnya. “Ya Allah, Bantulah kami dalam menTarbiyyah Sahabat-sahabat kami.” KepadaMu kami berserah dan kepadaMu kami berTawakal. Tawakkaltu ‘alaAllah
Ana bertanya kepada adik ana itu, “Apa yang kurang pada Akhlaknya, sampai perlu diubah?
Akak, dia cantik ramai orang sukakan dia. Akhlak dia dengan sahabat-sahabat kasar tiada kawalan. Bahasanya juga kurang menyenangkan kami, tiada sekatan dan tidak berfikir dahulu, cakap lepas. Dia tidak suka ditegur dan apabila ditegur dia akan menganggap kami bukan sahabatnya. Saya dah buntu tidak tahu cara nak bantu dia, saya sayangkan dia kak sebab dia sahabat saya
Ana harap dia memakai Purdah dengan Niat yang benar dan Salim.
``_.-._.~._.~._.~._.~._.~._.``._.~._.~._.~._.~._.~._.~._.~.``
Menasihati orang yang sudah berada dalam bidang Pengajian Islam lebih susah daripada menasihati yang sebaliknya. Mereka menganggap diri mereka sudah Alim, baik dan solehah tika berada di bidang tersebut. Di bidang mana pun kita kita perlu ada undang-undang dan prinsip tersendiri.
Takut sekali andai Kerana akhlak kita itu, orang menjauhkan diri dan tidak mahu menasihati kita lagi. Tidak guna memakai pakaian menutup aurat tetapi akhlak tidak dijaga dengan baik. Akhlak dan aurat berkait rapat.
*****I’tibar*****
Situasi 1
Memakai pakaian yang melepasi syarat-syarat yang ditetapkan syariat  tetapi Akhlak tidak dijaga
Situasi 2
Memakai pakaian yang sendat dan ketat tetapi akhlaknya baik secara keseluruhannya
Situasi 3
Memakai pakaian yang melepasi syarat-syarat yang ditetapkan syariat  dan akhlak terjaga rapi
Situasi 4
Memakai pakaian yang melepasi syarat-syarat yang ditetapkan syariat  dan akhlaknya juga tidak sempurna

Yang mana pilihan kita,
terletak dalam diri kita sendiri.
Pilihan itu membuatkan kita ke
syurga atau Neraka!!

Muslimah sekarang ramai yang teruja dengan Trend yang dipelopori barat. Sanggup berhabis-habisan demi mengikuti Trend yang kita sedia maklum secara hakikatnya kita tidak akan mampu berlari mengejar trend tersebut. Trend akan pergi tanpa mengetahui bahawa kita sedang mengejarnya.
Ada yang beranggapan, salahkah untuk cantik? Salahkah untuk berfesyen? Bukankah Islam menyukai keindahan? Allah juga suka. Cantik, fesyen yang disukai oleh Islam adalah fesyen yang berasaskan landasan syariat Islam yang sempurna. Bukankah tujuan penutupan aurat itu adalah untuk menyelamatkan manusia.
“Orang yang pakai tudung labuh berjubah pun sudah tidak selamat sekarang”, ada yang sanggup berkata sedemikian demi memboleh dan mengiakan pandangan mereka untuk berfesyen. Mengapa perlu ada persepsi sedemikian, adakah ini yang dikatakan dunia akhir zaman? Islam dibuat mainan.
Islam mengajurkan penutupan aurat adalah untuk menuruti perintah Allah SWT. Menutup aurat dipatuhi atas dasar Iman dan dilengkapi dengan pra-syarat tertentu menikut kehendak piawaian syariat. Kemudian terserlah akhlak pada wanita yang menutup aurat. Akhlak itulah yang dikatakan kecantikan.
Bukan kecantikan yang dilihat labuh mana panjang keronsang, tengku siapa yang berleher jinjang, Bonggol siapa yang lebih tinggi, kain jenis apa yang kita pakai dan bentuk jenis mana yang lebih sesuai. Itu hanyalah kecantikan yang dikaburi Syaitan. Orang sekarang mana ada pakai tudung besar-besar ni menyusahkan.
Dan sebenarnya kecantikan akhlak itu selamat lagi menyelamatkan. Dia tidak akan diganggu dan menganggu orang lain.
++++++++++_..``.._..``.._++++++++++
Solehah’ perkataan yang tidak asing lagi bagi kita yang sering ungkap , tulis dan dengar.  Bagaimana nak dapat solehah?
Menurut kolumnis Solusi Ustaz Pahrol Mohd Juoi ada menyebut, tanpa Iman, kecantikan akan dipergunakan kearah kejahatan dan kemaksiatan dan akhirnya akan menusnahkan pemiliknya dan orang lain. Cantik tidak salah tetapi salah menggunakan kecantikan itu yang salah.

Bagi Wanita BerIMAN,
Kecantikan dalaman dan luarannya hanya untuk lelaki
Bernama Suami,
Bukan dikongsi dengan semua lelaki

Kecantikan bermula dari dalam ke luar, bukan sebaliknya. Sahabat-sahabat, jika ingin Cantik, mari ikuti langkah ini.

Pertama : Tanamkan dalam hati dengan Iman yang benar-benar kuat berdasarkan
ILMU yang tepat dan penghayatan yang Tinggi. Kedua: Buktikan keimanan itu dengan perbuatan yang Baik (Akhlak Islamiyyah). Insha Allah,kita akan kelihatan Cantik dimata orang beriman lebih-lebih dari sisi Allah

Jika ada yang bertanya :
Bagaimana kedudukannya jika orang yang tidak bertudung, tetapi akhlaknya lebih baik daripada orang yang bertudung?

Dengan pebuh kasih Sayang kita menjawab :
Alangkah baiknya jika wanita yang mempunyai akhlak yang baik, memilih pakaian yang baik iaitu menutup aurat untuk menjadi wanita yang benar-benar baik dan dapat memberikan kebaikan kepada orang lain

Manakala bagi wanita yang telah bertudung pula, mari tingkatkan diri kita ke peringkat menutup aurat dalam erti kata yang sebenarnya. Bukan sahaja diri dilitupi kain tetapi yang lebih penting Hati Dilitupi Oleh Sifat Malu.

Maksudnya, Tidak cukup sekadar menegakkan syariat lahiriah tetapi juga tegakkan syariat batiniyyah iaitu sifat Malu – Sabar – Pemurah – dll. Itu yang menghalang kita daripada terjebak dari pergaulan bebas yang boleh menimbulkan FITNAH kepada diri kita dan Islam.

Tudung hanyalah kain yang menutupi diri
Tetapi
Rasa malu itulah penghalang hari
Daripada melakukan sesuatu yang dimurkai Allah

Siapakah wanita yang paling Cantik di DUNIA??
<<>>Wanita solehah itulah CANTIK kerana kecantikan itu terletak pada
BUDI bukan pada BODY<<>>

BagiWanita M uslimah,
Berbanggalah dengan Identiti yang ditentukan Allah untukmu.
Buktikan rasa Bangga dengan Tampil Yakin menutup Aurat.

Tutulah aurat
insha allah
dunia akhirat selamat


Ma’as Salamah wa Ilalliqa’
Nady Sufy @ Bayti Jannati
03:50PM

No comments:

Post a Comment