30 March 2012

.:: Perjalanan Awal Mac ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~



Alhamdulillah, Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang atas segala nikmat telah dicurahkan dan atas segala  dosa yang diampunkan dengan IzinNya.

Minggu ini pelbagai Ujian dan Rezeki yang tidak disangka-sangka muncul tanpa diduga. Sedih dan Gembira silih berganti. Yang hidup WAJIB meneruskan kehidupan, mula bertatih berjalan dalam dunia kerjaya dan pendidikan. Yang sudah dipanggil Ilahi maka si Fulan/ah akan kembali menemui Allah Yang Esa.

8hb Mac 2012  (Petang)
~Gembira : Kerjaya Baru~

Alhamdulillah, setelah ditemuduga dan ditapis di peringkat kedua (8 Mac 2012) akhirnya  sahabat ana diberi “Tanggungjawab dan Tugas Baru” sebagai Plant Executive dan HACCP (Hazard Analysis of Critical Control Point) Team Leader di Perak Agro Herbal Sdn. Bhd.

Lapor diri pada 1 April 2012 . Pada ana ia tugas yang berat, namun Allah lebih tahu kemampuan hambaNya kan. Walaupun ini sesuatu yang asing bagi ana tetapi ana mengambil peluang ini untuk dijadikan Ilmu baru yang patut diketahui, Insha Allah. May Allah Bless us, Rabbi Yassir wala Tuassir Ya Karim.

Try Ur Best Sahabat, Allah With u!

Point 1 :
Apabila tiada rezeki (Temuduga&Kerja) sebelum ini (yang pertama, ke-2, ke-3 @ seterusnya), jangan bersedih, kecewa dan berputus asa Kerana Allah sudah tetapkan yang terbaik untuk kamu. Berusaha+Berusaha dan berdoa seterusnya bertawakal.

***************************

8-10 Mac 2012
Kem Kepimpinan Aspuri
Pendang Lake Resort, Pendang, Kedah Darul Aman.

Perjalanan ana ke sana seorang diri sebab dua orang sahabat ana terpaksa datang keesokan pagi (ada Urusan Peribadi).  Mulanya, rasa sedih dan tidak mahu pergi. “Mehnah” ini sebenarnya yang akan membuatkan kita kuat. Ana kuatkan langkah, bulatkan tekad, Allah pasti adabersama ana. Tidak dibiarkan seorang diri.

 Sejam sebelum bertolak baru dapat maklumat, perlu bergerak seorang diri. Selalunya kita kuat dengan sahabat tetapi kali ini ada sesuatu  yang Allah ingin tarbiyyah?? Tanpa teman (manusia) tetapi dengan pastinya Allah sentiasa menemani bersama Teman kiri dan kanan.

Dari Rumah<<>>Bas Padang Sanai<<>>Kuala Nerang  =  RM1.50

Di Kuala Nerang<<>> Bas Alor Setar<<>>Shahab Perdana  = RM4.50

Di Shahab Perdana<<>>Bas Pendang<<>>Pendang Lake Resort = RM3.90

Itulah perancangan Allah! Diaturkan segalanya dengan mengikut flow  yang terbaik. Tiba di Kuala Nerang hanya tunggu 15 minit untuk naik bas ke alor setar. Dan semasa di Alor Setar tunggu 20 minit untuk naik bas ke Pendang. Terfikir, “Siapa yang akan ambil nanti??”, seperti tidak Yakin sahaja dengan Allah.

Alhamdulillah, tepat jam 6petang ana selamat tiba di pendang Lake Resort. Perjalanan sebentar tadi seperti di Alam Fantasi. Hakikatnya, Allah yang telah memudah dan melancarkan perjalanan ana.  “Belum Solat lagi ni. Seharian dalam Bas”, Dan lagi Allah memudahlan urusan untuk ana Solat, Alhamdulillah3x^___^

Point 2:
Letakkan keyakinan 100% pada Allah, bila Dia Takdirkan sesuatu maka Dia yang akan memudahkannya. Be Yourself. Tujuan dan Matlamat  kita untuk apa. Seterusnya Tawakal pada Allah!

*******************************************

Peserta yang terlibat seramai 86orang, Banaat sahaja^___^  Mereka “orang kuat” asrama Puteri. Jadi, kem ini membantu diri kami dan mereka untuk bersama-sama memantapkan sahsiah kerana mereka sering diperhatikan pergerakannya.

Semasa Halaqah al-Raisiyyah 1 (Ta’aruf) kami diberi tanggungjawab untuk meneliti masalah yang mereka hadapi semasa memegang jawatan tersebut. Ada yang menerima secara terpaksa, rela atau kerana tiada orang yang mampu untuk menunaikan tanggungjawab tersebut kerana bertukar sekolah.

1-Dalam meyelesaikan sesuatu masalah dalam Organisasi komunikasi amat penting. Salah satu yang kami lakukan dengan melakukan analogi bersama, sebagai contoh :  “Dua orang peserta duduk membelakangi antara satu sama lain dan meletakkan jari telunjuk di dahi sahabat, kemudian fikir apa yang sedang difikirkan oleh sahabat.” Selepas 30saat setiap seorang memberitahu apa yang sahabat mereka fikirkan.

Adakah kita boleh mengetahui apa yang difikirkan oleh sahabat hanya dengan Meletakkan Jari Telunjuk di Dahi Sahabat kita????????

Hakikatnya, jawapan yang akan diberi adalah berdasarkan apa yang kita fikir bukan sebaliknya. Kita hanya manusia, tidak mampu mengetahui apa yang diluar pengetahuan kita. Oleh itu, Untuk mengenali seseorang, menyelesaikan masalah, mengetahui sesuatu perlu dengan KOMUNIKASI bukan dengan meletakkan jari.

Point 3:
Jangan Judge orang sebelum kita berkomunikasi dengannya. Kita hanya tahu dirinya tetapi kita belum kenal. Bagaimana kita men’Judge’ orang begitu jua Orang akan  men’Judge’ keperibadian kita.

************************************************

Perjalanan program kali ini banyak mengajar erti berdikari dan yakin pada diri sendiri. Allah tidak akan membiarkan kita seorang diri, walaupun kita tahu hadir/lahirnya kita di dunia ini tanpa teman, sahabat atau ibu bapa. Oleh itu, tetapkan keyakinan anda dan mohon doa padaNya.

Terima Kasih kepada khas buat,

Urusetia yang terlibat :
Akh afifuddin
Akh Ifwat
Akh Muhammad

Fasilitator :
Ukhti Naimah UM
Ukhti Hayati MMAS
Ukhti Aini KUIN
Ukhti Hawa KUIN
Ukhti Fatin KUIN
Ukhti Hani KUIN
Ukhti Zaharah UPSI
Ukhti Alawiyah MZ
~”Nice to meet u”~

Juga Buat adik-adik terCinta, Terima Kasih atas kerjasama Kalian yang sangat Sporting^____^, Akak sayang kamu.

*Nur Syahira Bt. Mohd sufi
*Nurizzati Bt. Anuar
*Siti Aisyah Bt. Mohd Nasir
*Nor Hidayah Bt. Md Fadzil
*Nurul Nabilah Bt. Jamal
*Nurul Syahirah Bt.Mohamad Suhaimi
*Nurul Afifah Bt. Roslan
*Khairunnisa Bt. Nazri
*Nur Aiman Nabilah Bt. Rahim
*Norlina Khalida Bt. Mohamad Asri
~Sharing Is Caring~

***************************

10 Mac 2012 (Pagi)
Walimah sepupu (anak Pak Ngah) di Baling, Kedah.
Tahniah,
Buat Kak Yati dan Abang Hafidz (Perlis), selamat diijabkabulkan 5 Febuari 2012 dan walimah pada 10 Mac 2012. Kami mendoakan kebahagiaan kak yati sekeluarga moga kekal hingga Akhir hayat. Sakinah, Mawaddah dan Rahmah menyinari Hidup Kalian.

***************************
10  Mac 2012 (Malam)
Little Catering in Da house
Kem Anak Soleh [Anak Soleh Permata Ayah Bonda]
Maktab Mahmud  Padang Terap
Makan Malam VIP (Penceramah)
Jam 10 Malam.

***************************

11 Mac 2012
 Mak Lang Esah (Jiran sebelah )kembali ke Rahmatullah. 4hari dalam keadaan tidak sedar. Arwah sudah 3tahun stroke (awal setahun dari abah), Akhirnya Allah menjemputnya kembali dalam situasi Redha meredhai, Alhamdulillah. Meninggal dunia jam6.30pagi dan dikebumikan jam5 petang. Semua anak-anak ada disisi.

***************************

12 Mac 2012 (Malam)
Little Catering in Da house
Kem Anak Soleh [Anak Soleh Permata Ayah Bonda]
Maktab Mahmud  Padang Terap
Makan Malam VIP (Penceramah)
Jam 10 Malam.

***************************

13 Mac 2012
Majlis Penutup
Kem Anak Soleh [Anak Soleh Permata Ayah Bonda]
Perasmi : YB Kupang

***************************

31 Mac 2012
Mesyuarat Kali-1
Persatuan Ex-Student (Perses)
Pejabat Perses,Kuala Nerang
7Muslimin, 6 Muslimat

Ma’as Salamah wa Ilallqa’
6:09 PM
Nady Sufy @ Bayti Jannati
06300 Kuala Nerang.

No comments:

Post a Comment