04 March 2012

.:: ‘Tawakal’ : Ku perlukanmu ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~

Perjalanan hidup seharian akan Stress dan sangat tertekan tatkala “diri ini” terlalu berharap pada sesuatu yang tidak pasti. Mungkinkah ia bisa dimiliki atau sebaliknya! Walaupun kita tahu kita sudah ada Hint atau signal untuk memilikinya akan tetapi selagi ia belum berada di tangan kita ia tidak dinamakan milik@rezeki kita.
Wahai yang sedang menulis, Apa yang sebenarnya kamu ingin dikatakan ini???
-( Ada apa dalam FEBRUARI )-
Mencari ERTI Tawakal
Sepanjang Februari, ana tertunggu-tunggu surat [ada apa dengan surat] khusus atas nama ana. Teruja melihat surat yang diberikan oleh posmen, tetapi sedihnya ia bukan nama ana. Dimana dan bila ia akan sampai? Hati merintih, berharap pada manusia tidak lagi pada-Nya. Sesekali terjadi, istighfar kembali, Astaghfirullah al-Azim.
Jika ada milikmu pasti ada wahai hati. Bersabarlah!  Hari-hari mengharap tetapi yang diharap itu belum pasti ‘bila’ akan jadi milik kita. Kakak  A yang berada di Terengganu sering bertanyakan mengenai hal yang sama. “Ada terima apa-apa belum, tentang surat panggilan M.a kita?”, ana menjawab,  “Belum akak”.
Kemudian, minggu kedua bulan Februari kakak A bertemu dengan penyelia (bakal penyelia Sarjana) kami disana bertanyakan hal yang sama. Bagaimana perjalanan kami? Bila mahu bermula? Bila dah bersemangat tetapi pada yang tidak terikat ia mudah luntur pudar. Allahu Rabbi, Ya Rabbul Izzati. Permudahkan urusan kami.
“Ada berita baik! Akak baru lepas cakap dengan ayahanda (Penyelia) kita. Alhamdulillah confirm  dapat, ustaz beritahu nama kita bertiga sudah berada di tangan Ketua Jabatan (KJ) dan tunggu meeting sekali lagi untuk sahihkan penyelia”, Kakak A menghantar pesanan SMS.
Allah,dalam kekusutan Kau beri kelapangan. Dalam kegundahan Kau beri keringanan. Sungguh, Innama’al ‘Usri Yusra. Alhamdulillah, sedikit peluang telah terbuka, harapan sudah 70% yakin. 30% lagi perlu diyakinkan dengan Hitan Putih (surat). “Dalam Minggu ni(Hujung Februari) surat sampai, insha Allah”, dia memujuk.
Tetapi hari ini sudah masuk minggu pertama Mac, adakah masih dalam perbincangan penyelia lagi? Atau masih dalam penyeliaan Pusat Pasca Siswazah (PPS), dalam urusan proses penghantaran surat? [Ya Allah, Ujian ini tidak dikaitkan dengan orang lain tetapi aku berperang dengan jiwa dalamanku sendiri, lebih senang dan lebih tenang]
Sekarang dah minggu pertama bulan Mac 2012, ana masih lagi menunggu surat “tarikh kemasukan” untuk menjadi pelajar selepas menjadi bekas pelajar. Jika mendengar kritikan awam seperti saat ini juga mahu pulang ke gagang (belajar). Sungguh, rindu dan rindu dan rindu untuk kembali ke alam pengajian.
Allah mengajarkan aku
“Erti Rindu pada Ilmu”
 Moga Allah Redha
Masyarakat tidak mengerti apa sebenarnya yang kita rancang dan rencanakan, mereka hanya mahu menjadi pemerhati jauh dan juri sambilan sedang melihat kita belum mempunyai pendapatan bulanan. Ilmu vs kerja, kerja lebih dipentingkan! “Kerja lah dimana-mana sahaja asal kau digelar “Orang yang sudah bekerja”. Adus!!!
Bukan itu prinsip ana, kadangkala perlu juga dalam memilih kerjaya. Melihat situasi ana yang belum ada pendapatan bulanan ramai yang bersimpati dan berusaha memberikan cadangan dan kritikan supaya ana keluar bekerja. Kadangkala, ia bukan membentu tetapi menambahkan stress. Mereka tidak tahu apa yang kita utamakan.
Pernah suatu hari, Ana pernah diOffer oleh bapa saudara untuk bekerja di kedai makanan segera, Supermarket  dan lain-lain. Ana fikri sendiri, nak ke tauke kedai menerima kita yang memakai baju kurung@berjubah ini bekerja dengan mereka? Rasanya awal-awal sudah ditolak tepi, menyusahkan!!!.
Pemakaian dan tatasusila kita sudah mula ‘dipertaruhkan’ sebabnya belum mendapat pendapatan bulanan. Biar tidak bekerja tetapi diri masih terjaga tidak sesukanya membuka dengan hanya untuk memiliki pendapatan bulanan. Mereka tidak faham semua itu, yang mereka mahu “kerja dan kerja dan kerja”.
Ana akui, siapa yang tidak mahu bekerja dan membalas jasa Mak Abah yang telah mengorbankan wang dan tenaga dalam mendidik kita. Ana teringin dan teringin sekali. Akan tetapi Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Ana duduk di rumah bukan duduk bergoyang kami, makan dan tidur. Ada sedikit  yang ana sumbangkan.
Bukankah itu dinamakan kerja? Kerja itu subjektif, perlu faham dan hadam.
Mereka tidak tahu apa yang ana buat dan kerja seharian kerana mereka mahu kerja itu biar berpendapatan wang bukan berpendapatan pengalaman. Ana berterima kasih kepada mereka kerana telah Berjaya membuka minda untuk dicernakan erti “Kerja”. Oh, jadinya Ana sudah faham Mind Set masyarakat kini, begitu rupanya.
Bukan senang nak senang
dan
Bukan susah nak susah
Mengapa ana mahu belajar dan terus belajar. Belajar itu Indah dalam Tarbiyyah, Susah dalam Mujahadah, Sabar dalam Tabah, Yakin dalam Istiqamah dan Tawakkal penuh Pasrah. Belajar tidak ubah seperti kerja, penat lelah letih suka duka marah semua sama. Tetapi bagaimana kita mengutamakan yang utama itu lebih penting.
Niat dibetulkan, doa, dipanjatkan, langkah diluruskan dan hasilnya kita Tawakkal. Allah Maha Tahu dan Maha Mengerti apa hambaNya perlu dan mampu. Walaupun, surat lambat tiba jika tempat itu milik ana maka cepat atau lambat tiada masalahnya. Ia akan tetap menjadi milik ana, jika sebaliknya ana Redha.
Usaha
Doa
Tawakal
Allah tahu apa yang kamu Mampu dan perlu
La Tahzan Innallaha Ma’ana,
Aku kuat+aku Sabar+aku yakin+aku Redha
Ma’as Salamah wa Ilalliqa’
Nady Sufy @ Bayti Jannati
1:02PM
Kuala Nerang, KDA.

No comments:

Post a Comment