27 February 2012

.:: Akhirnya Allah menjemputmu ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~



--Al-FAATIHAH--

Ahad
04 RabiulAkhir1433
26 Februari 2012
Setelah Empat hari bertarung Nyawa di Hospital Sultanah Bahiyah Alor setar akhirnya Tok Wan Mud pergi jua tepat Jam0930 Malam. Pergi dalam keadaan bersedia merasai resapan alunan Surah Yaasin dari keluarga terdekat, Bacaan al-Fatihah dan doa-doa khusus agar dipulihkan kesihatan.
Namun,
Allah Maha Tahu Apa Yang TerBaik untuk HambaNya dan yang paling Utama Allah memanggilnya dalam keadaan semua anak,menantu, cucu bersama disisi.  Sedih meratapi mengiakan pemergian Ayah terCinta, Kita mencintai Ayah akan tetapi Ayah lebih-lebih lagi diCintai Allah.
Cuma sepanjang empat hari itu, tiada Ucapan balas mahupun Kata-Kata Terakhir dari Arwah. Yang ada hanyalah rintihan menahan kesakitan dan panggilan “Bedah….. Bedah”, memanggil si Isteri.
Si Isteri pula tidak berkesempatan melihat Suami sehingga akhir hayat arwah. Mungkin boleh digambarkan, wajah suami dilihat buat kali terakhir ketika bersalaman seusai solat Subuh padi pagi Khamis sebelum kemalangan berlaku. Juga mereka tidak sempat sarapan bersama!!!
 Allah Hatiku Sayu.. Bagaimana Ucapan/Kata/Bisikan yang paling lembut dan sesuai untuk memberitahu bahawa suami yang berkongsi suka dan Duka sudah pergi Buat selamanya. Bantulah Tok Dah untuk Kuat Hati menerima UjianMu Ya Allah.
Ada juga permintaan si isteri untuk melihat Wajah suami [yang berubah sebaik kejadian kemalangan] akan tetapi doktor melarangnya. Ini berdasarkan arahan Doktor. Kita sebagai Orang Awam yang ada sifat Belas mungkin membantah arahan ini, namun bagi yang Pakar ia sudah mengerti kondisi pesakitnya bagi mengelakkan keadaan di luar Jangkaan. Nauzubillah..
Menangis pun xberair Mata.
Semua yang berlaku pasti tersirat HikmahNya
Allah memberi bukan suka-suka
Pasti ada yang sudah menjadi ketetapanNya
Allahu Rabbi, Rabbul Izzati….
Ingatkan Aku pada kematian!!
Ini semua adalah peringatan kita yang masih hidup, yang menulis ini juga sedang menunggu Giliran.
Allah tidak akan mempercepatkan atau melambatkan kematian, bila sampai tika ajal maut itu untuk direntap maka berserah dan Redhalah ke HadratNya, semua milikNya dan kepadaNya kita Kembali.
Allah….. Allah…
Yang Muda Yang Tua semua menunggu, menunggu dalam beramal untuk dibawa sebagai bekalan. Allah Mengambil salah seorang hambaNya bukan untuk ditangisi tetapi untuk diInsafi.
Sebijak mana pun kita di Dunia, akhirnya sahabat handai sanak saudara akan memijak Kubur kita.
Sekaya mana pun kita di Dunia, akhirnya duit itu yang digunakan untuk urusan pengebumian dan pembayaran Hutang kita
Secantik mana pun kita di Dunia, akhirnya Kain putihlah yang akan membalut kita.
Sepopular mana pun kita di Dunia, akhirnya kita akan digemari serangga yang sedang menunggu di Alah Kubur
Ini peringatan dan Koreksi untuk diri yang sedang menulis jua pembaca yang diRahmati Allah.
Semoga Ruhnya dicucuri Rahmat




Ilalliqa'
Nady Sufi
Bayti Jannati
1147PM

No comments:

Post a Comment