28 February 2012

.:: Empat Penjuru, mana puncanya!! ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~

Awal Januari lalu, ana ditawarkan oleh seorang sahabat untuk menjadi Fasilitator program selama 3 Hari 2 Malam di sebuah Madrasah di Merbok. Fesi yang terlibat hanyalah Empat Orang 2 Muslimin dan 2 Musimat dan kami diberi Tugasan untuk mengawal seramai 72 orang. Angka yang agak besar!!
Alhamdulillah, kami berempat bersangka baik kerana ini Rezeki dan Takdir yang telah ditetapkan oleh Allah. Program ini kami jadikan seperti ‘Kem Kepimpinan ASKAR WATANIAH’, ditujukan Khas kepada badan pengawas dan Ahli Jawatan Kuasa Asrama sekolah tersebut.
Ana berminat untuk berkongsi salah satu slot tentatif  program tersebut, ala-ala debat parlimen tetapi kami namakan “Debat Perdana”. Pelajar berkongsi satu Isu Utama iaitu Kes Pembuangan Bayi, salah siapa?
Mereka dibahagikan kepada empat kumpulan Rakan Sebaya, Ibu Bapa, Pihak Sekolah dan Diri Sendiri. Setiap kumpulan mempunyai sekitar 13-17 orang..
Setiap kumpulan diberikan masa selama 10 minit untuk berbincang demi mempertahankan kumpulan masing yang meliputi perkara diatas. Mereka ini sangat susah untuk bercakap terutama di khalayak ramai, mudah-mudahan ini salah satu altenatif untuk membantu mereka melontarkan idea.
Setelah gelanggang perdebatan bermula, mereka masing-masing menunjukkan Taring dan belang. Mencari kesalahan pihak lawan, memaksa minda bekerja Overtime demi menyelamatkan kumpulan mereka. Diri sendiri dan Rakan Sebaya mempertahankan dirinya bahawa dirinya tidak bersalah. Begitu pula pihak sekolah dan Ibu bapa masing-masing ego  menyelamatkan diri.
Semakin lama semakin hangat suasana dewan dengan riuh rendah gamat suara wakil setiap kumpulan yang bangun melontarkan idea.
Ada yang menulis idea di buku, ada yang memohon bantuan kawan tatkala idea terBlurr di tengah jalan, ada yang minta pandangan kakak dan abang fesi, ada yang berani menonjolkan idea sendiri tanpa plegiat idea orang lain, ada yang membaca semata tanpa memahami apa yang dikata dan sebaliknya.
Itu ragam tatkala sebelum memberi idea, bagaimana pula bila mereka bersuara??
Lucu seketika memerhatikan gelagat mereka semua, adik-adik akak memang mantop!
Semasa bercakap ada antara mereka yang dipaksa sebab tidak memberikan idea, ada yang tersipu-sipu malu macam nak bercakap dengan Tuanku, ada yang bangun berdiri mahu bercakap tapi tidak tahu apa yang mahu dicakap. Pelik.. ragam mereka kalau dibuat Video pasti lucu tatkala ditonton semula^________^
Bukan itu yang mahu difokuskan akan tetapi intipati slot tersebut bagaimana jika diadaptasi kepada cerita yang asli, adakah kita berani bangun mempertahankan kedudukan kita sebagai Rakan Sebaya, Ibu Bapa, Pihak Sekolah dan Diri Sendiri.
Hal ini boleh dilinkkan kepada kehidupan realiti yang sedang ana dan anda lalui sekarang. Bagaiman kita boleh praktikkan peranan kita, apa yang sebenarnya kita patut lakukan, tindakan dan solusi yang akan kita aplikasikan bagi menghalang gejala sosial termasuk isu debat kita tadi.
+++++++++++++++++++++++++
Rakan sebaya bagai tiada wujudnya, apabila semua nasihat dianggap sia-sia
Diri sendiri sudah tiada gunanya,apabila sahabat sendiri yang mengajak bersama
Ibu Bapa sudah hilang rasa hormatnya, apabila menganggapnya bangkai bernyawa
Pihak sekolah bagai ditutup mulutnya, apabila semua yang dibuat dibelakangnya
++++++++++++++++++++++++++
Konklusinya,
Tiada pihak yang bersalah tiada pihak yang  perlu dan perlu dipersalahkan lagi.

Sedari,
Apa peranan dan perubahan yang perlu ditingkatkan.
Apa kesilapan dan kekhilafan yang perlu dikurangkan.
Apa niat utama dan priority apabila kita dijadikan,
Apakah kita akan sentiasa disini (Dunia) tanpa kembali disana (Akhirat)
Mungkinkah,
Apakah sudah kita beri apa yang sepatutnya kepada Anak-anak belum sebati
Apakah kita sendiri tidak melaksanakan apa yang dikongsi
Apakah semua ini balasan kita menjadi Remaja dan Remaji
Apakah yang berlaku ini dinamakan Bayaran Cash dari Allah yang Satu
Ayuh,
Kita Ubah diri sendiri dan bantu Orang sekeliling
Kita bantu mengingatkan bagi mereka yang belum diingati
Kita tunaikan amanah apa yang sudah kita punah
Kita muhasabah kembali agar janji jad realiti
~``~``~``~``~``~``~
Yang menulis Yang membaca Yang menasihat Yang mendengar Yang melihat
TIDAK SEMPURNA
Biasakan yang Betul, Betulkan yang Biasa

Ma’as Salama wa Ilalliqa’
Nady Sufi @ Bayti Jannati
6:32PM

No comments:

Post a Comment