01 February 2012

.:: Modalnya Mujahadah ::.

ASSALAMUALAIKUM WBT

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah~

Alhamdulillah, berkat semangat dan contengan nukilan sahabat di Blog membuatkan penulis bersedia untuk bangkit kembali mencari Idea yang kian gersang. Bukan tiada Idea tetapi Benak dalam Untaian Perjalanan Hidup yang kadang-kadang tidak tahu yang pilihan yang lebih utama. Pilihan untuk menjadi Baik yang memerlukan Modal Mujahadah yang tinggi Nilainya disisi Orang Yang Tahu Menilainya. Mengapa? Mujahadah tidak akan datang jika kepada Orang yang mempunyai nama seumpamanya, tidak juga menyapa Orang yang hanya lalu ditepinya tanpa memegang erat dia dan tidak akan menemui Orang yang langsung tidak peduli apa sebenarnya makna Mujahadah.

Ayuh Sahabat kita bercinta dengannya, Mujahadah.

Kata Orang Mujahadah itu pahit kerana Syurga itu manis, dari mana kiasan ini dicipta. Adakah individu itu pernah merasa betapa pahitnya Mujahadah. Tidak, bukan begitu sahabat yang diRahmati Allah. Erti kata Pahit itu hanya bidalan yang dapat menjadikan Mujahadah itu teramat tinggi nilainya. Material Kain yang elok sekalipun tiada nilainya jika dibanding dengan Mujahadah.

Mengapa?

Mujahadah ini adalah satu USAHA untuk menentang hawa nafsu daripada mengikut syahawatnya, yang sukakan kerehatan, ketenangan, malas, tidur, makanan dan minuman yang enak, dan hatinya terikat dengan dunia dan perhiasannya. Bukan mudah nak meninggalkan Bilik Tidur yang Indah, Bantal peluk yang empuk dan Selimut mahal yang melambai-lambai. Ini yang dikatakan Mahal dan Pahit untuk dimiliki.

Allah berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud :
“Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu, - Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya." (Surah An-Naaziat : 40,41)

Mujahadah dilakukan dengan memutuskan nafsu daripada amalan-amalan harian yang biasa kita lakukan, dan memberikannya keperluan-keperluan yang penting(awla), serta memimpinnya kepada suruhan dan ketaatan kepada Allah. Tanpa memberi peluang kepada nafsu untuk menariknya ke belakang.

Mujahadah ini perlukan latihan yang berterusan, berdikit-dikit. Tidak usah terburu-buru ingin melakukan semua kebaikan dalam mengekang nafsu kerana takut kita yang letih kerana hati belum bersedia. Jadi, buat persedian apa yang perlu dan sebaliknya. Tetapi jangan mengelat ye, tidak mencuba untuk bermujahadah. Bukan senang, tetapi bila dah senang semua akan jadi mudah. Alah bisa tegal biasa.

Mari, kita bersama melihat bagaimana yang dikatakan Mujahadah itu Pahit!

1- Memanfaatkan nikmat waktu lapang dan kesihatan:

 "Ada dua macam kenikmatan yang keduanya itu disia-siakan oleh sebagian besar manusia yaitu kesihatan dan kelapangan waktu." Menjadi seorang mukmin yang kuat iman dan tubuh badan: Kekuatan menjadikan seseorang mukmin mampu untuk mencapai matlamatnya di dalam kehidupan seperti dalam sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

 "Orang mu'min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada orang mu'min yang lemah. Namun keduanya itupun sama memperoleh kebaikan. Berlumbalah untuk memperoleh apa saja yang memberikan kemanfaatan padamu dan mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah merasa lemah.”

2-Mengawal kehendak anggota:

Tidak semua kehendak anggota manusia perlu ditunaikan agar kita tidak menjadi hamba kepadanya. Manusia yang berakal adalah mereka yang memeriksa dirinya seperti di dalam hadith yang bermaksud:

 "Orang yang cerdik - berakal - ialah orang yang memperhitungkan keadaan dirinya dan suka beramal untuk mencari bekal sesudah matinya, sedangkan orang yang lemah ialah orang yang dirinya selalu mengikuti hawanafsunya dan mengharap-harapkan kemurahan atas Allah - yakni mengharap-harapkan kebahagiaan dan pengampunan di akhirat, tanpa beramal shalih."

3-Memperbanyakkan sujud:

Rabi'ah bin Ka'ab al-Aslami, khadam Rasulullah s.a.w. bersabda: "Memintalah padaku!" Saya berkata: "Saya meminta kepada Tuan untuk menjadi kawan Tuan di dalam syurga." Beliau s.a.w. bersabda lagi: "Apakah tidak ada yang selain itu?" Saya menjawab: "Sudah, itu sajalah." Beliau lalu bersabda: "Kalau begitu tolonglah aku - untuk melaksanakan permintaanmu itu – dengan memaksa dirimu sendiri untuk memperbanyak bersujud - maksudnya engkaupun harus pula berusaha untuk terlaksananya permtntaan tersebut dengan jalan memperbanyak menyembah Allah s.w.t."

Jom Kita sama-sama Mujahadah.. Bi Iznillah^_^

Ma'assalamah
Wa Ilalliqa'
Bayti Jannati
0611PM
01feb2012

No comments:

Post a Comment