29 February 2012

.:: Dakwah bil Hal ::.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~

Manusia boleh belajar dengan Alam(diantara langit dan bumi) tetapi dengan syarat manusia (kita) ‘mahu ambil I’tibar daripadanya’ dan aplikasi dalam kehidupan seharian.  Ada yang datang kepada kita perkara yang buruk namun bila difikirkan semula, ‘Ada hikmah rupanya’.
Takdir Allah itu semuanya BAIK,
Yang tidak baik xsemestinya Tidak Baik
Yang Baik xsemetinya Baik
[Kita Koreksi Bersama ye Sahabat^________^]

+``+``+``+``+``+``___+``+``+``+``+``+``___+``+``+``+``+``+``

Ana nak kongsikan sesuatu, ana bertemu dengan pelbagai ragam manusia           kadang-kadang membuatkan kita tidak selesa dan asyik memikirkan apa salah kita kepadanya(mungkin terlepas pandang).
Disebabkan kejadian yang tidak diduga itu membuatkan kita berasa janggal apabila berhadapan dengannya, berasa malu sendiri dengan apa yang telah dilakukan dan terus berubah mengikuti jejak perbuatannya. Main Point ialah bagaimana cara mereka mengajar kita musabbabnya adalah  Perangai mereka.
Manusia Bijak mengambil Ilmu jika dia tahu apa yang perlu
Manusia Bijak ubah keadaan jika dia tahu apa yang dia fahamkan
Manusia yang dahagakan Ilmu bijak mencari Ilmu walau dicaci dicerca
Kerana dia tahu semua itu mengajarnya
UNTUK
[Berfikir Dua Kali Untuk TIRU Apa Yang Mereka Lakukan]

01- Kumpulan saya dah ada Orang
I’tibar : Ana telah menghadapi Krisis dan pergolakan (mencari makna siapa sebenarnya seorang sahabat) semasa berada di tahun dan semester terakhir di Institusi Pengajian Tinggi. Sungguh, peristiwa ini pertama kali ana lalui tanpa sebarang persediaan dan alarm tertentu. Seolah-olah ia berlaku sekelip mata, panik dan hubungan kami jadi renggang (kami menjadi rapat bersebab).
Sahabat ana (Umur lebih tua) telah menawarkan dirinya untuk memasuki kumpulan ana dalam pembahagiaan kumpulan tugasan. Ketika itu ana berada disebelah kanannya.
 “Akak, nak masuk kumpulan awak erk, kalau dah ada orang xpe la”, seingat-ingat ana itu skrip ayat yang diberitahu walaupun ketika itu pensyarah sedang bersyarah, ana seolah-olah dengar-dengar ayam sahaja.  Ana sudah tidak tenteram kerana ana semasa semester 5 tidak serasi dengan perangainya(biar kami sahaja yang tahu), juga beberapa orang ahli kumpulan ana.
Ana keluh kesah dan memberitahu sahabat baik ana bahawa dia mahu memasuki kumpulan kami. Dia terdiam dan senyum ada makna. Fikiran ana ketika itu terawang-awang ligat mencari orang bagi memenuhkan kumpulan. 6 orang ahli yang patut ada.
Selesai kelas, ana terus ke Café dan mencari dua orang lagi sahabat ana kerana ana sudah mempunyai empat orang.  Alhamdulillah, mereka tidak mempunyai kumpulan lagi. Jiwa kembali tenang dan terus membeli makanan dan makan bersama.
Ketika itu ana mesej kepada sahabat tadi untuk memaklumkan bahawa kami sudah cukup orang. Dia membalas, “Sapa diorang 2??”. Ana pun serba salah mahu membalas atau tidak, mohon bantuan Idea sahabat yang sedang makan samada mahu balas atau tidak. Akhirnya ana balas.
Keesokannya, dia sudah tidak duduk di barisan hadapan sebelah ana dan berusaha melarikan diri dari penglihatan ana. Oh, rupanya dia bersama ana kerana orang lain sudah mangli(tahu) akan perangainya. Mengapa mereka semua menjauhkan diri darinya sudah ana ketahui sebabnya.
+++Jangan Sampai
Orang Faham Perangai Kita+++
Sejak hari itu dan ketika sedang menulis ini pun, ana masih berfikir mencari titik perselisihan. Ana akui, mungkin silap ana dalam membuat keputusan Tetapi jika tidak kami akan sentiasa bergelumang dalam dosa mengumpat orang, Allah Kami Lemah.
Ana tidak tahu apa yang dia fikir dan sangka punca dan sebab masalah itu, dan dia tidak tahu apa yang ana fikir dan sangka. Ana bersangka baik da nana telah temui Hikmahnya mengapa Allah takdirkan dan duga ana dengan ujian sebesar situ. Terima kasih sahabat kerana memberi ana peluang untuk merasai nikmat apa itu ‘Kesedihan’ dan ‘Kehilangan’.
Hikmah
Satu : Ana sudah berani dalam membuat keputusan dan Risikonya baik buruknya  ana perlu terima dan Redha.
Dua : Ana sudah faham bahawa dalam kehidupan ini tidak semuanya suka, kadangkala terselit duka yang menjadikan ana Tenang dalam kesukaran.
Tiga : Ana sudah mengerti siapa sebenarnya sahabat, kerana yang datang pada kita itu semua sahabat tetapi bagaimana kita menerima sahabat itu seadanya.
Empat : Ana sudah diberi signal untuk bercakap ketika perlu dan sentiasa peka dengan sekeliling, apa dan mengapa ia berlaku serta bersangka baik atas kejadian itu samada keatas diri ana atau sahabat-sahabat yang lain.
Lima : Ana sudah menjadi 20% dewasa dari diri ana yang sebelumnya yang masih mengharapkan bantuan orang 100%, sekarang sudah tiba masanya ana berubah belajar erti kesulitan dan kesukaran kehidupan yang realiti.

UJIAN sentiasa berada di belakang kita
Ibarat barisan panjang yang beratur
di kaunter pembayaran
Seorang demi seorang
memasuki lorong
untuk membuat penyelesaian


02- Saya juga ada Perasaan sahabat
 I’tibar : Sepanjang pengajian ana akan bertukar kolej kediaman (asrama) sebanyak tiga kali setiap tahun. Roomate ana kesemuanya lebih tua dan layak dipanggil kakak. Bercerita tentang asrama ada juga suka dan dukanya. Selalunya yang baik datang kepada kita tidak semestinya baik dan apa yang tidak baik datang kepada kita tidak semestinya tidak baik. Waa, kembali tenang bila ingat ayat itu.
Andai diingat kembali hati ini selalu sahaja merasa ‘YaAllah, aku ingin bersamanya sentiasa kerana dia baik’, ‘Ya Alllah, aku nak tukar dengan orang lain, kenapa dia buat aku macam ni’, menangis dan gembira sendiri tanpa pengetahuan umum. Hina sungguh perasaan ana ketika itu, sudah lupa akan Takdir dan pengajaran yang diberi.
Ana seolah-olah tidak wujud di dalam bilik itu. Nak menangis pun tidak keluar mutiaranya dek kerana tahu Allah yang memberi semua ini dan kepadaNya sahaja kita wajib kembali. Sepanjang tiga bulan pertama di bilik itu, komunikasi kami Normal, kemana sahaja sentiasa bersama dan selalunya dia akan memberi peluang untuk ana membuat pilihan. ‘Saya ikut Awak’, kadang-kadang rasa pelik kenapa pengiktirafan berlaku sedemikian rupa.
Ku harap panas hingga ke petang rupanya hujan ditengahari, selepas tiga bulan kejadian berubah serta merta dan 100% sebanyak 360o. Mengapa ye? Ana tidak dapat mengenalpasti puncanya. Ermm. Sedih dibuatnya. Dalam bilik bagai patung cendana tiada suara dan komunikasi dua hala. Pasti ada sesuatu yang KAU nak Uji.
Ana di dalam bilik hari-hari mencari sebab mengapa terjadi?
Sebab tidak tutup lampu meja Study semasa tidur ke?
Sebab makan tidak ajak bersama ke?
Sebab ana selalu keluar dengan sahabat baik ana ke?
Sebab ana tidak pelawa dia makan ke?
Sebab sidai baju ditempatnya ke?
Sebab pointer ana  lebih tinggi ke? Mustahil sebab dia Top5 dalam kelas
Sebab demi sebab dicungkil, untuk mengetahui puncanya

Ada sahabat yang prihatin bertanya apa yang terjadi di antara kami? Apa yang ana jawab “tidak tahu”. Ia terjadi seolah-olah ana yang menjadi puncanya, tapi dia tidak kongsikan bersama. Ana pun berdoa moga perhubungan kembali Normal da nana tidak mahu lagi hidup seperti sudah berada di dalam kubur (seorang diri).

Kejadian itu berlaku hanya selama 10 bulan saja, tidak sampai setahun. Ada sekali ketika dia tiada di bilik, ana menelefon ahli keluarga untuk berkongsi. Empangan Air mata yang selama ini ditahan sudah pecah sederas tsunami melanda. Ana sedih sangat, ana pilu dan hiba tatkala berkongsi dari A hingga Z.

Seminit selepas ana meletak telefon, jiwa tenang dan dia masuk ke bilik. Mungkin dia tidak perasan ana menangis kerana ketika itu ana berlakon seolah-olah ana sedang selsema. Dia masuk dan terus tidur. Keajaiban berlaku, sejak malam itu ana menjadi seorang lupa ingatan kepada perbuatannya terhadap ana.

Seolah-olah tiada apa yang berlaku antara kami, ana tidak lagi memikirkan apa yang dia lakukan terhadap ana. Sungguh, selepas deraian air mata keluar seolah masalah keluar seiring dengan air mata itu. Subhanallah, Maha Suci Allah. Jiwa tenang dan membuat tugasan dan kerja harian seperti biasa.

Dia dengan caranya, ana dengan cara ana. Tiada lagi sangka buruk walau tiada komunikasi anta kami.

Kadangkala ana hanya ada di bilik selepas isyak hingga subuh sahaja, waktu lainnya ana akan mencari Idea untuk keluar mencari manfaat. Allah Maha tahu, kerana ketika itu ana aktif dengan persatua Jabatan jadi itu menjadi alas an utama untuk tidak lama di Bilik.

Pagi hingga petang ana akan keluar ke kelas, library atau ke café untuk Makan. Sebelum Asar ana akan solat di bilik dan uruskan rutin harian ana. Sebelum Maghrib ana akan turun ke Musolla tunaikan solat Maghrib dan isyak, kadangkala mencari  alasan untuk naik lambat ke bilik.

Allahu Rabbi, hidup seperti ini Bebas tiada sekatan dan halangan. Kemana sahaja ana nak pergi tiada siap yang Tanya, tidak perlu minta kebenaran sesiapa. Ana bebas (secara islam). Sibukkan diri dengan kerja berDakwah dan amal Islam, sibuk berprogram dan ziarah sahabat-sahabat yang memerlukan.

Nafas kembali lancar, langkah kembali lurus, aktiviti sudah dirancang, program sudah dilaksanakan, sahabat kembali bersinar dan harapan kembali bangkit dari terkubur.

Ana dan dia kembali bertukar 360o  semula selepas kami tidak duduk sebilik lago sehingga sekarang. Inilah yang dikatakan Hati manusia berubah-ubah. Bila dia nak dia ambil, dia tidak mahu dia tinggalkan. Adakah lumrah manusia memang begitu? Ana pasti tidak semua, segelintir Cuma.

Oh, baru ana tahu kami perlu berjauhan baru ada rindu, perlu berjauahan baru ada sayang, perlu berjauhan baru ada pertanyaan, perlu jauh baru ada ruang komunikasi.

Kini, hubungan kami masih utuh dan saling ingat antara satu sama lain walau sudah tidak berada di alam pengajian.

Ana pelik sekali lagi,adakah kita perlu begini dengan orang lain hanya untuk menunjukkan rasa sayang, rindu, kasih dan tanda kita mengambil berat tentang orang itu? Adakah tidak wajar untuk face to Face untuk berkongsi suka dan duka? Adakah bila jauh baru terbit rasa rindu itu? Ohh, sekali lagi pelik menerpa Jiwa.



Hikmah
Satu : Ana sudah kenal dimana kekuatan dan kelemahan ana, apabila berhadapan dengan situasi seperti ini.
Dua : Ana sudah sedar bahawa tidak boleh hidup dalam tawa riang sentiasa ada kalanya perlukan tangis hiba.
Tiga : Ana sudah tahu bahawa kesedihan tidak boleh ditanggung sendirian perlu berkongsi dengan orang yang sepatutnya terutamanya dengan Allah SWT
Empat : Ana sudah mengerti bahawa orang akan berubah kerana hatinya milik Allah, tidak selamanya akan begitu dan statik setempat tanpa perubahan.
Thabbit Qulubana ‘ala Dinik
Lima : Ana sudah tahu bagaimana harus menyelesaikan masalah sendiri atau orang lain jika berada dalam keadaan sedemikian. Ana harus matang dan bersikap lebih dewasa dari umur sekarang.

Dakwah itu Indah
Andai Susah tiada Tawa
Andai Senang tiada Duka

 Apa-apapun, walau apa yang pernah mereka lakukan (takdir Allah buat ana), ana Redha. Mungkin mereka tidak sedar atas perbuatan mereka atau mereka sedar sekalipun ana sudah memaafkan mereka. Ana akui, bukan senang untuk mengakui kesilapan diri terutama kepada orang yang lebih muda dari kita.

Ana doakan agar mereka tidak buat pada orang lain, ana kasihan pada mereka. Ana berharap Allah bukakan pintu Hidayah, Rahmah, Mawaddah dan Sakinah dan perhubungan mereka dengan individu lain. Ana sangat sayangkan mereka.

Jazakumullahu Khayran kathira atas ‘Dakwah bi Hal’ yang telah kalian ajarkan kepada ana. Ana tahu, ini adalah pengajaran untuk ana agar ana tidak melakukannya kepada orang lain. Ana tidak mahu mereka rasa apa yang ana rasa, pedih perit pilu sebak hiba tanpa sebarang tawa riang seorang sahabat.

++++++++++Allah Maha Tahu Apa Yang Kita Tidak Tahu+++++++++++

Ana
Sayang semua
Sahabat ana ini
Kerana Allah s.w.t

Ma’as Salamah wa Ilalliqa’
Nady Sufy @ Bayti Jannati
8:51AM

No comments:

Post a Comment