05 February 2012

.:: Ikon CINTA ::.

ASSALAMUALAIKUM WBT
~Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang~

.::RASULULLAH IKON CINTA DAN PENYELAMAT KITA::.
Baginda Rasulullah saw bukan manusia biasa-biasa,tetapi Allah mengutuskannya sebagai Utusan @ DutaNNya kepada Hamba-hambaNya.  Seandainya kita terhutang budi kepada orang yang menyelamatkan kita dari bencana Dunia, betapa kita harus lebih terhutang budi kepada Insan yang menyelamatkan kita daripada bencana akhirat.
Apakah perasaan anda terhadap orang yang menyelamatkan anda tadi? Pasti sukar untuk diluahkan dengan kata-SpeechLess. Jelas menunjukkan anda sangat terhutang budi kepadanya, oleh itu anda bertekad untuk sentiasa mengenang budinya yang tidak terperi. Bukan sahaja anda sentiasa terimbau akan jasa baktinya itu namun berazam untuk membalas kembali pengorbanannya yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.
Itulah Rasulullah saw, Insan yang telah berjuang berhabis-habisan serta mengorbankan diri dan hartanya semata-mata untuk menyelamatkan kita dari jurang kebinasaansebelum kita dilahirkan ke Dunia lagi.
Baginda dilahirkan di celah-celah kejahilan umat bagi membimbing kita ke jalan kebenaran dan kebahagiaan berpandukan pedoman al-Quran dan al-Sunnah yang ditinggalkan, kita umatnya pasti selamat Dunia dan Akhirat, Insha Allah.. ^_____________^
Misi Baginda tidak lain hanya untuk membawa kita kepada Cinta hakiki iaiitu Cinta kepada Allah, itulah sebenarnya puncak CINTA seorang yang bergelar hamba Allah.


Allah menegaskan Cinta kepada RasulNya akan menjadi prasyarat untuk mendapatkan Cinta-Nya.  Tidak dianggap kita beriman kepada Allah seandainya kita tidak melebihkan cinta kepada rasul-Nya berbanding cinta kepada Insan Lain.
Baginda Bersabda :
“Demi yang Nyawa ditangan-Nya, tidak beriman seseorang kamu sehingga kamu sehingga aku menjadi orang yang dia kasihi melebihi kasihnya terhadap ayah, anak dan semua manusia lain ”
(RIWAYAT BUKHARI)
Baginda bersabda lagi :
“Sesiapa yang memiliki tiga perkara ini akan mendapat keimanan iaitu Cinta kepada Allah dan Rasul lebih daripada segala-galanya. Kedua, menyintai seseorang kerana Allah dan takut kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya, sebagaimana dia benci untuk dilemparkan ke dalam api neraka yang Panas”
(RIWAYAT BUKHARI DAN MUSLIM)

MENGAPA perlu MenCINTAI NABI MUHAMMAD SAW ?
Na’am, kita perlu mencintai batang tubuh baginda melebihi cinta kepada diri kita sendiri KERANA :
1.       RASULULLAH SAW PEMBERI PETUNJUK
2.       LAMBANG KEIMANAN
3.       RASULULLAH SAW DICIPTAKAN ALLAH SEBAGAI RAHMATAN LIL ‘ALAMIN (RahmatSeluruhAlam)
4.       CONTOH IKUTAN SEMUA MANUSIA
5.       KERANA RASULULLAH MENCINTAI KITA
6.       ZAHIRKAN KECINTAAN
ANTARA 7 PUSAKA BAGINDA :
I.        Akhlak Mulia
II.      Al-Quran dan al-Sunnah
III.    Amalan Qiamullail
IV.    Bakat serba boleh (kepimpinan, perniagaan,politik,perang, pendidikan dll)
V.      Solat Jamaah
VI.    Puasa
VII.  Semangat Jihad fisabilillah

No comments:

Post a Comment