31 October 2011

.:: DIA pasti di sisi ::.


Salam Mahabbah^_^
~Alhamdulillah dipanjatkan kesyukuran,
Selawat dan Salam buat Nabi Junjungan Kekasih yang dikasihi Allah~


ALLAH.. ALLAH.. ALLAH, 

Sungguh Musibah atau Ujian yang menimpa tidak KAU berikan petanda awal. Bilamana KAU merasakan kami mampu dan tika hadir sifat REDHA itu maka kau hadirkannya. Subhanallah, kami hanya mampu menerima seadanya dengan harapan KAU berikan kami secebis kekuatan, dan simpulan Doa yang tiada hentinya agar dengan musibah itu kami lebih dekat dengan-MU Ya Rabbi. Moga, tiada rungutan, tanpa esakan mahupun keluhan dri hari^_^. Namun, sukarnya, Ya Allah, Ya Fattah, Ya 'Alim..

Apa yang pasti, dan teramat yakin bahwa kami (sebagai HAMBA) WAJIB menerimanya, wlpn hati ini sangat sukar untuk melaluinya. Samada gembira atau duka, sedih mahupun lara. Allah lebih suka melihat kita sering dan selalu meminta-minta pada-Nya. 

Wahai diri yang Dhaif yakinlah bahawa dirimu tidak keseorangan, Malaikat dikiri dan Kanan sentiasa menemanimu. Jika dirimu ingat Allah dan sentiasa dalam berbuat kebaikan, maka peneman di kananmu akan segera mencatitnya. Tetapi, segera kamu sedar, apabila dirimu asyik dalam keburukan maka sedihlah peneman di kananmu dan catatan amalanmu akan segera ditulis oleh peneman di kirimu. Ayuh, Moga diri ini dan dirimu segera SEDAR dan Kembali bangkit dari TIDUR dalam kelalaian.

Wahai diri yang Dhaif yakinlah Allah sentiasa melihat gerak geri, keluhan hati dan petah bicara kita setiap saat. Walaupun Baik atau sebaliknya pasti DIA yang Maha Mendengar sedia dan sudi mengambil tahu tentang hal ehwal kita selayaknya..




"Allah tidak beri apa yang kita mahu tetapi dia zahirkan apa yang kita perlu mengikut pengetahuannya"!!
Pada pandangan ana, Perlu dan Mahu dua term yang berbeza jika kita fahami mengikut keadaan individu. Lain individu lain keperluan dan kehendaknya(mahu). Tetapi tidak semua yang kita mahu(kehendak) itu akan menjadi perkara yang perlu^__^...... 

Kita telah merancang sesuatu, kadangkala mengambil masa berminggu/berbulan2 dan hingga bertahun2.. "Perancangan" yang dibuat pada tarikh sekian.. sekian tetapi yang jadinya pada sebelum atau selepas tarikh yang dirancang tetapi ada juga sama seperti apa yang dirancang. Uniknya, aturan Allah.. Bila difikirkan kembali, ada HIKMAH rupanya!!. Nasib baik xjadi masa itu dan tarikh itu.. Sungguh, KAU lebih tahu apa yang kami tidak tahu.

Hikmah itu jika kita salurkan minda ke arah yang Positif maka segalanya akan jadi Positif. Susah kan nak wujudkan minda yang positif? Sebenarnya tidak sesukar nak tebang kayu untuk dibuat rumah atau nak siang Ikan Keli. Mudah saja Caranya Y penting kita nak berubah : Setkan di Minda bahawa "Saya Positif, Sabar dan Ceria (dan sifat-sifat yang lain juga) sematkan dalam hati dan ulang2 di lisan&Hati^_^ (Ini cara sendiri Y dikumpul dari pakar-pakar Motivasi)" Inilah Doa namanya.. Tidak semestinya kita perlu berDOA dalam bahasa Arab dan dalam solat semata-mata(",)~



 ~Mohonlah AMPUN, Redhalah UJIAN, Sematkan SABAR dalam mencari Jalan Penyelesaian~

Ingatlah, Ujian yang akan menimpa kita ini analoginya :

Ibarat Orang yang beratur untuk membuat pembayaran di Pasaraya Besar seperti Giant, Mydin, Tesco dll.. Seorang demi seorang akan membuat pembayaran di Kaunter. Jika sedikit barang yang diambil maka tempoh masa pembayaran juga akan menjadi singkat. Dan jika, hingga dua troli barang yang diambil maka masa yang diambil akan lebih sedikit berbanding orang yang sedikit barangnya. Seorang demi seorang yang beratur sedang sabar menunggu untuk membuat bayaran dan seterusnya memberi peluang kepada orang yang berada di belakangnya.

Begitu juga, dengan UJIAN Allah. Jika kita selesai satu Ujian maka Ujian yang lain sedang menunggu kita. sehinggalah kita meninggalpun Ujian tidak akan habis sebenarnya. Ujian akan beratur menunggu giliran untuk membuat pembayaran di Kaunter. Yang menjaga kaunter itu adalah kita. Dengan Sabar melayani kerenah Ujian yang pelbagai ragam. 

Allahu Rabbi, 
Sungguh kami memerlukan-MU!! 
Sungguh kami perlukan limpahan Taufik dan Hidayah-MU Ya Allah!!
Bantulah kami, curahkanlah Rahmat-MU!!

:: Iyyaka Na'budu wa Iyyaka Nasta'in::

Ilalliqa'
Ilahi Anta Maqsudi wa Redhaka Matlubi~

No comments:

Post a Comment