21 October 2011

.:: Pentingnya Qudwah yang BAIK ::.



[Tiada FAKTA hanya sekadar PANDANGAN persekitaran, Maka Y salah harap dpt ditambah&dinilai semula]

Apa yang dimaksudkan dengan Qudwah dan DAKWAH? 
Kedua-duanya amat2 penting dan berguna, merangkumi dan meliputi dan menimbusi antara satu dengan Y lain.. Jika tertinggal Q atau D maka akan cacatlah pergerakan seseorang yang bergelar Da'ie.

:: Masyarakat umum yang kita sering temui, lebih mementingkan Q dari D ::

Sebagai contoh :
BAIK
Seorang anak yang keluar daripada sebuah Universiti Tempatan @ Luar Negara dan berjaya memiliki Ijazah @ Diploma terutamanya dalam bidang Pengajian Islam akan dipandang tinggi dan dijadikan sumber contoh teladan untuk adik-adik di Kampungnya. Samada dalam Perbuatan/Lisan tanpa individu tersebut ke rumahnya dan membuka kelas pengajian Kitab Hadith atau Tafsir  dll seperti yang di belajar semasa di Universiti. Lihat perbuatan sudah memadai, dan ia akan diikuti.. Bi Iznillah(",)..

BURUK
Namun, harus diingat Q yang buruk juga mudah diikuti dan disebut-sebut. Andai pelajar tadi melakukan sedikit kesilapan dan kesilapan itu pertama kali dalam hidupnya, maka kesilapannya itu akan dijadikan alasan bahawa dia tidak sesuai dijadikan contoh teladan lagi. Na'uzubillah..

:: Sahabat-sahabat mementingkan Q dari D ::

Walaupun akan mengambil masa yang lama, akan tetapi ia akan terkesan juga. Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, sahabat anda adalah cerminan peribadi anda. Tidak kira apa latar belakang sahabat kita, terima mereka seadanya. Andai mereka lebih baik dari kita maka dekatilah mereka dan mohonlah nasihat yang berguna dan jika sebaliknya bimbinglah mereka agar seiring dengan perjalanan kita. Mereka ibarat Cermin yang akan memantulkan peribadi-peribadi yang mulia atau sebaliknya.
Cikgu Ana pernah berpesan sebelum ke Univerviti 3 tahun yang lalu :

"Kamu bila ada kat sana, jangan kamu berubah kerana persekitaran TAPI biarlah persekitaran yang berubah kerana kamu"..

Allahu Rabbi, Rahmatilah Guruku itu.

:: Pelajar-Pelajar mementingkan Q dari D ::

Bakal-bakal guru dan guru-guru yang telah diiktiraf oleh mana2 pihak maka jadikan dirimu wahai "guru" contoh teladan yang baik. Anak-anak didik kamu semakin bijak dari kamu, semakin rajin m'explore dari kamu, semakin bijak dalam pertuturan (menjawab), semakin cergas dalam perbuatan (melawan). Allah.Allah. Kasihanilah mereka, andai kau wahai guru tidak berusaha lebih maka kau akan terkebelakang.

Anak-anak didikmu kini, kian rajin membaca MUKA BUKU. Buku sekolah tidak diendahkan.
Anak-anak didikmu kini, kian giat melakukan aksi-aksi yang GANAS. (sering dipamerkan di Tv)
Semuanya mereka tahu. Semuanya mereka faham. Semuanya mereka kenal.

Di sekolah guru-guru mempamerkan akhlak yang Q yang baik TAPi bila pulang kerumah bagaimana? Adakah sama seperti di sekolah. 
Sama-sama kita ambil pengajaran!!

Ilalliqa' wa Ma'as Salamah..
Ilahi Anta Maqsudi Wa Redhaka Matlubi

No comments:

Post a Comment