18 October 2011

.:: Sekadar Pandangan ::.


Diri ini sungguh Hina dan Kerdil di sisimu ya Rabb. Aku lemah, yang KUAT hanyalah KAU Ya Allah. Tiada kuasa yang menggerakkan sesuatu melainkan ia atas perintah dan Taufik dari-Mu. 

Rasa Jeles bila diri ini tidak berkesempatan untuk ber"ENJOY" bersama shbt2 seakidah semasa di Universiti dahulu. Aku Malu dengan mereka, aku segan, aku rasa tidak layak untuk bersama mereka.. Allah, Allah sungguh aku ini bukan pilihanmu ketika di sana, atas kelemahan diri pada HAKIKATNYA, aku telah sengaja menyia2kan peluang yang ada. Betapa Indah Ukhwah itu baru aku rasa ketika aku bersama dengan Masyarakat.

Kekurangan diri dalam berKOMunikasi, Tidak bijak menggunakan masa yang ada spt shbt2 yang lain. Aku sudah tahu sekarang, bahawa kita akan kuat bila kita bersama-sama dengan sahabat yang saling memperingati, menasihati. Namun, kdg2 ada sesuatu dalam b'ukhwah itu kita perlu berjaga2, jangan terlalu ambil remeh dengan masalah IKHTILAD. Ana tidak Syadid, tetapi pandangan orang akan DOWN bila melihat kita bersenang2an dan bergurau dengan Muslimin.
Mereka (Shbt2 U) mungkin telah dipilih untuk mentarbiyah sahabat-sahabat disana, ana tidak terpilih disana dan hanya menjadi Mad'u. Alhamdulillah, dari situ ana boleh belajar bagaimana cara yang digunakan oleh Da'ie di U. Sungguh Kreatif, dan Advance. Mungkin kita boleh memperbaikinya lagi..

Sesetengah perkara kita tidak perasan bahawa dengan itu, orang lain terasa dan terkesan dengan perbuatan kita. Pada kita ia sudah OK dan elok tapi pandangan orang adalah sebaliknya. Kita b'Dakwah bukan kepada orang yang kita kenal sahaja tetapi kepada sahabat2 orang yang kita kenal. Biar sedikit tapi ia berterusan. Ahli keluarga dan sahabat-sahabat menjadi Point pertama untuk bawa mereka sama2 ke Syurga..

Konsep Hikmah yang dianjurkan juga ada banyak dan Da'ie perlu Kreatif. Ana tidak sehebat sahabat-sahabat di Um tetapi ana akan cuba berdikit-dikit untuk mendidik Diri, ahli keluarga, sahabat2, adik2 dan orang yang dekat dengan ana. Mungkin bukan dalam Konsep semasa ana berada di U. Dunia dah akhir zaman, macam2 yang akan terjadi. 

Pilihan Allah banyak, cuma kita sahaja yang layak untuk tentukan yang mana terPILIH berdasarkan situasi dan keadaan kita.. Allah akan duga apa yang kita cakap, bantulah aku dan sahabat-sahabat Ya Allah.. Jangan mudah untuk bersangka buruk dengan orang yang baru kita kenal. Pada pandangan Allah mungkin ia lebih baik dari kita.

Ilahi Anta Maqsudi Wa Redhaka Matlubi..

No comments:

Post a Comment