30 August 2012

.:: Muraqabah : Tuntutan AlQuran::.


Assalamualaikum WBT..

[Muraqabah menjadi tuntutan utama dalam al-Quran dipelopori oleh ahli perjalanan menuju Allah SWT. Tuntutan ini didasari Al-Quran, untuk mencapai keyakinan seorang mukmin tentang adanya pengawasan dan pemerhatian Allah SWT dalam segala amal perbuatan dilakukan setiap saat dan tempat]

Dalil Al-Quran :

1-Surah al-Ahzab, ayat : 52
"Dan adalah ALLAH SWT Maha Mengawasi atas segala sesuatu"

2-Surah al-Nisa;, ayat: 1
"Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Allah SWT yang menciptakan kamu dari seorang diri dan daripadanya Allah SWT menciptakan isterinya dan daripada keduanya Allah SWT telah memerkembang biakkan lelaki dan wanita yang banyak , dan bertaqwalah kepada Allah SWT yang dengan mempergunakan nama-Nya kamu saling meminta antara satu sama lain dan peliharalah hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah SWT selalu menjaga dan mengawasi kamu "

3- Surah al-Hadid, ayat: 4
"Dialah yang telah menjadikan langit dan bumi dalam enam hari kemudian Dia beristawa di atas `Arash. Dia tahu apa yang masuk ke bumi dan keluar daripadanya, apa yang turun dari langit dan naik kepadanya. Dan dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah itu Maha Melihat apa yang kamu lakukan"

4- Surah Aali Imran, ayat: 6
"Sesungguhnya tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi di mata Allah, baik yang ada di langit mahupun yang ada di bumi"

5- Surah al-Ghafir, ayat:19
"Allah mengetahui mata yang berkhianat (yang mencuri pandang terhadap apa saja yang diharamkan) dan apa saja yang tersembunyi di dada"

6- Surah Qaf, ayat: 17-18 
"(Ingatlah) apabila dua yang menerima itu (malaikat) menerima, satu di sebelah kanan dan satu di sebelah kiri. Tidak ada suatu perkataan yang diucapkan melainkan ada di sisinya pemerhati, yang bersedia"

7- Surah al-Infitar, ayat: 10-12
"Tetapi sesungguhnya terdapat mereka yang memerhati ke atas kamu. Yang mulia, dan yang mencatit. Mereka tahu apa yang kamu lakukan"

8- Surah al-Fajr, ayat: 14
Sesungguhnya Tuhan kamu sentiasa memerhati.

9- Surah al-Hasyr, ayat: 18
"Hai orang-orang beriman, takutlah kepada Allah dan hendaklah (tiap-tiap) orang memperhatikan apa yang diusahakannya untuk hari esok (Hari Kiamat), dan takutlah kepada Allah SWT , sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan


Dalil Sunnah :

1-  Hadith Riwayat Muslim
"Engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Dia. Jika engkau tidak melihat Allah maka sesungguhnya Dia melihat engkau"

2- Daripada `Ubbadah bin al-Sâmit, Rasulullah saw bersabda :
"Sesungguhnya sebaik-baik iman adalah engkau mengetahui Allah bersama kamu di mana sahaja kamu berada" [Abu Na`im]

3-  Hadith Qudsi
"Mata-Ku ada di matanya kalau ia melihat, Tangan-Ku ada ditangan-Nya kalau dia memegang.. Kalau dia berdoa nescaya AKU kabulkan"

4- Hadith Riwayat Imam Tirmidhi
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya :
"Rasulullah saw membaca ayat ini : 'Yang bermaksud: Pada Hari Itu Bumi menceritakan beritanya'. Kemudian baginda bertanya : 'Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti?"

Para Sahabat menjawab : "Allah SWT dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui"

Baginda saw bersabda : 
"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia samada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi"

-Esok ulang tahun anak sedara ana yang pertama, 31 Ogos 2011-2012 (Aainul Azkiya)-

Nady Sufy@Bayti Jannati
10:35 Pagi
30 Ogos 2012 

*Allahumma Solli 'ala Sayyidina Muhammad Wa 'Ala Aali Sayyidina Muhammad*
Subhanallah
Alhamdulillah
Lailaha Illa Allah
Allahu Akbar
~<@>~

No comments:

Post a Comment